Въпреки че имам някои задръжки относно новия визуален стил, то нека го кажа в прав текст - малайзийското студио, работило по графиката на Warcraft III: Reforged, е свършило като цяло добра работа.
Звукът си е оригиналният. Носталгията е на макс. Какво друго, освен зелено?
С всички технически проблеми, най-вече спадовете във фреймрейта, класическият геймплей на Warcraft III става абсолютно неприятен в Reforged. Това е бърза стратегия с много микромениджмънт на единиците - в нея безпричинните спадове от 100 кадъра до 10 на всеки няколко секунди просто изсмукват удоволствието, поне моето.
Warcraft III: Reforged е титаничен провал на Blizzard, след който можем да обявим компанията за безвъзвратно умряла и нямаща нищо общо с онова, което беше преди две десетилетия.
Warcraft III: Reforged е най-големият провал на Blizzard. Не само това, заглавието е едно от най-лошите не само в последните години, но може би и в историята на гейминга. Безумен ход на някога обичана от мнозина, която прави грешна стъпка след грешна стъпка. Провелият се само преди няколко месеца BlizzCon се опита да ни убеди, че Blizzard не са зли. Че компанията се е поучила от грешките си. Че търси промяна.
Имаше извинение за ситуацията с Blitzchung, при която в защита на китайските интереси Blizzard раздаде свирепи наказания. Получихме Diablo IV най-накрая. Абе, всичко изглеждаше розово. Може би има надежда за Blizzard си казаха доста хора. И аз също.
И какво стана след това? Warcraft III: Reforged. Който показва с пълна сила, че Blizzard са изцяло мъртви. Че с напускането на Майк Морхайм и последните бастиони в борбата с Activision са паднали. Че от компанията можем да очакваме само подобни безумия.
Всъщност има някои коментари за Warcraft III: Reforged в духа на "Какво толкова ѝ е лошото на играта, чак пък провал за оценка 0.5 оценка в Metacritic не виждам, виж какви хубави нови моделчета имат геройчетата и едниците, а и тревата е в HD, дърветата също, какво повече може да се иска".
Погледнато от тази гледна точка - да, Warcraft III: Reforged не е един от най-големите провали в историята на гейминга. Blizzard... всъщност не Blizzard, ами малайзийското студио, на което компанията е аутсорсанла този проект, поне в графичната му част, понеже явно е под нивото на Blizz да се занимава с такива малки игрици - са се справили добре с рескинването на класиката. Практически всички сгради и единици, включително многобройните крийпове, имат чисто нови дизайни във висока резолюция. Можем да им видим плочките на единиците и героите, че и злобните им гримаси, когато увеличим камерата. Отблизо играта е чук (макар че имам някои лични критики, за които ще пиша после).
Наистина Warcraft III: Reforged няма да мине за игра от 2020 година. Не и за красива такава. Но разлики спрямо оригинала има. Очевидни. И неоспорими. Какви тогава са проблемите?
Арчърка и хънтреска в Reforged - изглеждат доста подобрени, няма какво да си кривя душата!
Първо, кампанията. Blizzard ни показа през 2018 година сериозно преработени кинематични кът сцени, в които героите дискутират от близък каданс случващото се около тях. За сравнение в оригиналната игра тези моменти са реализирани с енджина, като са доста по-статични и ограничени. Само това щеше да разчупи адски много кампанията.
Дали тези кът цени ги има? Не! Онова, което Blizzard ни показа и което на всичкото отгоре още е налично като обещание в официалния им сайт липсва! Кът сцените са си все същите от оригиналния Warcraft III, само че с променени модели! Тук-таме има някакви минимални разлики за отбиване на номера, но това е всичко! Снимките, които можете да видите в статията с Артас и Утър в близък план просто не фигурират в Reforged!
Окей, някои хора отбелязват, че ъглите на камерата в някои кът сцени били леко различни, тук-таме били добавени нови анимации и прочее. Хубаво. Ама нека си представим това - аз съм играл последно кампанията на Warcraft III преди 15 години. Дали помня всеки ъгъл на камерата какъв е бил? Не. Няма да видя никаква особена разлика, както и мнозина други. Онова, което се рекламираше беше съвсем различно - модерни кът сцени с анимирани герои в съвсем близък кадър.
Още по-скандално е тъпоумното обяснение на Blizzard, че "така щяха да се изгуби оригиналната атмосфера на играта". Що за глупости! Кът сцените на Warcraft III изглеждаха остарели като подход още през 2002-2003 година. Смяната им с кинематични такива щеше да е нещо страхотно. Почти всеки критик на Warcraft III: Reforged посочва липсващите нови кът сцени като огромен минус на играта.
Но явно те са щели да излязат прекалено скъпо. И Blizzard са казали - "А, без такива, режем". И в крайна сметка кампанията е горе-долу същото като онова, което винаги си е било, само че с рескин.
Разочарованията обаче не приключват дотук. О, не!
Знаете ли каква беше моята надежда? Искаше ми се освен преиграване на кампанията, естествено, от носталгична гледна точка, да скоча и малко в мултито на Warcraft III: Reforged, да видя доколко играта ми е останала в ДНК-то, в мозъка на костите ми след вероятно хилядите часове, които съм направил на нея. И тук идва първата порция греди в това криминално недоразумение Warcraft III: Reforged...
...Ladder-ът е премахнат!
Нещо, което е синоним на състезателния Warcraft III от близо две шибани десетилетия отива в коша за боклук. Просто ей-така. Но не, проблемът не е, че само Warcraft III: Reforged няма Ladder. Проблемът е, че Blizzard, бъдейки пълни дебили и държащи се като дилетанти, влезли в гейминга онзи ден, сливат оригиналния Warcraft III и Warcraft III: Reforged.
Какво ще рече това ли? Някои функционалности, налични в оригиналната игра, вече са безвъзвратно недостъпни. Просто ги няма. Изчезнали са яко дим. Пуф! Една от които Ladder-а.
Така ако човек реши в момента да играе в мултиплейър няма никаква реална, видима прогресия. Имаме един мега базов екран, който е прекалено сух и гол дори и за мобилна игра. В него можем да стартираме мач в 1vs1, 2vs2, 3vs3 и 4vs4, да изберем раса... и това е всичко. Не знаем колко победи и загуби имаме след мач. Колко силен е опонентът ни. Какво е неговото съотношение на победи и загуби. Коя му е любимата раса. И цялата тази адски важна информация! Нямаме шибан Ladder. Нещо, налично преди 18 години.
Какво е сложено вместо това ли? Нищо, буквално. Дори не знаем дали има някаква механика, която да ни намира опоненти според нивото на умение. Според Blizzard има някаква подобна система, но аз не съм сигурен дали мога да им вярвам. След всички лъжи...
Обещава се също, че някога, в абсолютно неопределеното бъдеще, ще имаме модерен MMR и ще бъдат добавени всички липсващи екрани в момента. С победи, загуби и прочее. Но тук може да се зададе простичкият въпрос... щом нямаш решение, защо хвърляш нещо работещо в кофата, за да го замениш с нищо? Колко тъп трябва да си?
Така ако искате състезателен елемент от този римейк - просто можете да забравите. Или да започнете да чакате. Просто защото той още не е в играта. Но още по-лошо, не можете само за носталгията да отидете в класическия Warcraft III. Защото той вече не съществува! Той е единствено опция в графичните настройки на Warcraft III: Reforged! Всички фенове на класическата игра, независимо дали искат или не, биват "ъпгрейднати" до новото заглавие. Който ъпгрейд очевидно се оказва даунгрейд в куп аспекти. (И все пак обаче не се получава безплатен Warcraft III: Reforged от тези фенове - те трябва да се платят 30 евро, за да може да се кликне графичната настройка, която да активира моделите и скиновете в по-висока резолюция.)
Едва ли има нужда да казвам какъв е шибаният, огромен проблем тук. Ама четейки в интернет осъзнвам, че някои хора не го разбират. Шибаният проблем тук е, че вместо Warcaraft III: Reforged да си е отделно явление, той бива натресен и на хората, които не го искат. Същевременно омазвайки и тяхното преживяване в играта. В резултат ако човек иска да се върне към носталгията и да поцъка малко в мултито - не може! Защото то бива отнето, изрязано, премахнато, унищожено, след като Warcraft III: Reforged се появява на пазара.
Дори и да оставим темата за убиването на класическата игра... всъщност мамка му, не мога да я оставя. Не мога, защото в момента ми се свива сърцето, представяйки си как Blizzard мощно ще опикае и осере и Diablo II по импотентния начин, по който го направи с Warcraft III. Представям си какъв дебилен розов пандаленд римейк ще направят, в който ще орежат почти всички стандартни функционалности, ще убият оригиналната игра и ще кажат - "Ама защо новото не ви харесва, то е толкова прекрасно". По дяволите, половината от магията на Diablo II мултито е античният начин, по който се правят сесии... фарменето на Тристрам, гробници, Диабло, Бейл, игрите, в които влизаме с цел търговия и се пазарим с някого като цигани. Ако всичко това бъде премахнато заради нескопосаността на Blizzard... ами, нека играта си стои такава, каквато си я обичаме, в резолюция 800 на 600 пиксела максимум и далеч от алчните, некадърни ръце на модерната версия на някога великата компания.
...дори и да оставим темата за убиването на класическия Warcraft III настрана, то въпреки това дори и за кеф Reforged не може да се играе в мултиплейър. Първо, защото свързаността е брутално лоша, хора биват киквани нонстоп по неясни причини от мачовете, има лаг, дисконекти и зависвания.
И второ, шибаната игра върви зле! Чисто технически. Енджинът е на 18 години, мамка му, но постоянно има спадове във фреймрейта. И те са огромни. Уж Warcraft III: Reforged ми върви със 100 кадъра в повечето моменти. Което си е идеално, чук. Няма какво повече да искам. Но почти постоянно нацепва. Когато избера единица, когато избера сграда, когато задам команда някой да направи нещо. Без никаква причина фреймовете спадат от 100 до 12-18 в секунда. Това нацепване си личи и е брутално дразнещо. Ако изключа новата версия на играта и цъкам класическия Warcraft III, той си върви точно толкова мазно, колкото се очаква за 18-годишна игра. С 200 кадъра в секунда и без никакви спадове във фреймовете. Дори и в най-масовите битки.
Едва ли има нужда да казвам какво значение имат подобни технически проблеми в игра като Warcraft III. В която микромениджмънтът в битка е ключово умение. В която APM-ът едно време се издигаше в култ. В която имаме герой, който е адски важен и който умело трябва да местим насам-натам, за да не загине и да не се окаже, че противникът ни има сериозно преимущество. Всеки спад във фреймрейта означава проблеми.
Ташакът е обаче, че поне половината от командите, които се задават при спад на фреймрейта не се приемат! Натискам копчето за умение - фреймрейтът пада безпричинно, не се случва нищо. Избирам единица, давам ѝ посока да избяга от битка, за да не загине - спад във фреймрейта, командата не се приема. Дори срещу шибания компютър не можах да изиграя един цял мач в Warcraft III: Reforged, без да изпитам желанието да забия една тупаница на монитора. Дори елементарни неща като това да избера две сгради за правене на единици и натискането на шорткъта (примерно H за huntress) не сработваха от всеки път! Играя си срещу лежерното компютърче на normal, натискам H два пъти в разгара на битката на сградите, за да дойдат подкрепления... подкрепления не идват. Отивам в базата, гледам дърветата - нищо не се прави в тях. Гледам парите ми - много.
Ако ще се цъка само кампанията и то на normal, едва ли ще забележите особено колко влияе техническата част на играта. Но ако сте играли стотици и хиляди мачове в мулти, имате поне някакво средно ниво, имате някаква представа как трябва да се проведе една битка в Warcraft III - то ви гарантирам, че за няма и 5 минути ще видите защо оценката на играта в Metacritic е 0.5 (и пада). Тази игра в мултиплейър не може да се играе. А доколкото разбирам проблемите с фреймрейта са толкова сериозни, че почти всеки има такива! В случая липсва дори класическата аудитория, която идва да каже - "Купете си по-хубави PC-та, на мен ми върви отлично". И хубав компютър да имаш, и лош, вероятно си преебан.
Едва ли има нужда да казвам, че за да се зарие съвсем до уши с лайна Blizzard реши и да вкара промяна в правилата на своите Custom карти, с която изрично да се подчертае, че абсолютно всичко, което създадеш, от названието до механиките на геймплея до най-малкия детайл - се притежава безусловно и единствено от Blizzard и не можеш да го ползваш по никакъв начин за собствена изгода в бъдеще. И преди правилата бяха строги, но не толкова строги. Явно Blizzard, с още боляща дупара от това, че като пълни идиоти не се възползваха от популярността на DoTA и позволиха Valve да им я измъкне под носа, са решили да си го изкарат не на кого да е, а на обикновените геймъри. Онези, правещи Custom карти в Warcraft III, онези, правещи яки неща предимно за вътрешното удоволствие. Едва ли всеки вярва, че ще направи следващата Dota. Съвсем малък процент от Custom картите се превръщат в реални игри. Може би и случаите да са само шепа или няколко десетки. Но когато човек е ударен с някакви брутални правила, цялото му желание да прави нещо отиват в кофата. А Blizzard очевидно за пореден път не успяха да прочетат публиката. Както не успяха да я прочетат с Diablo Immortal. Или когато лапнаха китайската пишка в ситуацията с Blitzchung.
Макар че в днешно време няма смисъл да претендираме, че Blizzard изобщо се интересува от геймърите. Всички виждаме кръглото, мазно лице на Боби Котик, смеещо се на балъците, дали 30 евро за Warcraft III: Reforged. И аз един от тях.
Но въпреки всичко това, въпреки омазаната техническа част, която прави почти невъзможно състезателното изживяване, въпреки даунгрейдването на една класическа, хубава, работеща игра... то и за самия Reforged имам някои задръжки. По-точно начина, по който са променени сгради, единици, герои.
При много от тях има прекалено големи промени, заради които се губи оригиналното, носталгично усещане от играта. Например дърветата на елфите са супер променени и цялостно различни от онова, което бяха преди. Цветовата гама е малко променена, не толкова ярка и леко поубита откъм контраст. Новите единици изглеждат много добре в близък план, всъщност направо страхотно, нека си го кажа, там и да искам няма какво да критикувам. Има някои снимки в статията, вижте сами за каква разлика говорим.
Лошото е обаче, че не е мислено как изглежда всичко това отгоре! А Warcraft III все пак е стратегия в реално време! В чийто ендгейм имаме един, два контрола единици, които се млатят едновременно. Малайзийското студио, правило порта, явно се е вглеждало прекалено много в детайлите, но не и в глобалната картинка. В резултат понякога единиците не контрастират достатъчно добре едни от други. Не толкова, колкото в оригиналния Warcraft III.
Това е един от многото проблеми на Reforged. Абсолютно очевидно е, че никой от оригиналните създатели на играта не е участвал в римейка. Именно заради това Capcom се справя толкова добре със своите преработени стари игри. Защото се възползва от услугите на онези, които са ги направили поначало. Те знаят кои неща са вкарани в тях, защото такава е била визията за тях. Кои неща са вътре, защото е имало технически пречки и ограничения навремето. Какво трябва да се промени. Какво не.
От Warcraft III: Reforged това не се усеща. Някои единици са прекалено, излишно детайлни и в голямо количество отгоре преливат едни в други. Безумия като Wisp-овете с лица не знам защо изобщо ги има. Това са си абсолютно самоцелни промени. Част от единиците и героите са толкова различни (особено ако става дума за крийпове), че ми е трудно да ги позная с един поглед. Поне за мен това е по-скоро нежелан ефект, но нека подчертая - това е лично мнение относно визуалния стил. Графично все пак ъпгрейдите са неоспорими.
Но реално - колко зле изглежда Warcraft III днес? Колко нужен е римейк? Приложил съм някои снимки от класическата версия на играта. Ами, тя си изглежда съвсем читаво днес, особено пък отгоре! Дори и след 18 години! Аз, честно казано, си задавам въпроса доколко е бил нужен римейк изобщо. Всъщност мисля, че някои проблеми на Reforged идват точно от това - че оригиналната игра не е достатъчно грозна! Заради това е трябвало да се правят драстични промени, за да се набива на очи повече свършеното... което довежда до обратния ефект.
И последно мога да приключа с цената. 60 лева е екстремално много за това, което е свършено. Говорим за един базов HD римейк и нищо повече. Ако бяха сменени всички кът сцени в кампанията, което е много работа, щях да се съглася повече с подобна цена. В момента Warcraft III: Reforged е буквално надценен. За това, което предлага. Малко по-красиви сгради, геройчета и единици, куп бъгове, счупено мулти, даунгрейднат и потрошен оригинален Warcraft III... срещу 30 евро. Спорно е дали за всичко това трябва да се плаща изобщо. Само заради счупеният Warcraft III трябва на теб да ти плащат, за да се премъчваш с Reforged...
Общо взето разочарованието ми от този римейк е внушително. Дори бих се замислил да поискам парите си обратно от Blizzard, но мисля да се възползвам да поиграя нормалния Warcraft III и да напиша едно ретро ревю за него. Понеже отдавна съм изгубил ключовете ми за Warcraft III и The Frozen Throne. Едно ретро ревю - с цялата му носталгия и всичко.
За Warcraft III: Reforged няма какво толкова повече да кажа. Един надценен рескин, бъкащ от технически проблеми, който е чисто и просто неприятен за игра. Съжалявам, ама с тази счупения аз не мога и сингъл кампанията да мина изцяло. Просто ме дразни как командите ми не се приемат, как нацепва. Огромният плюс на Warcraft III винаги е бил плавната, мазна бойна система, в която единиците моментално отговарят на командите, които им даваме. Тя също е хвърлена в кенефа с всичко друго, което Blizzard са осрали в Reforged.
Да, мога да чакам поправки от Blizzard. Които ще дойдат... soon™. Ама знаете ли, след всички лъжи на компанията, след изрязаните кът сцени, след даунгрейднатия и частично унищожен Warcraft III, след всички бъгове и гличове в Reforged, просто няма как да очаквам, че Blizzard могат да направят нещо. Няма как да очаквам, че тази компания има изобщо техническия капацитет. Че има желанието. След всички съкращения, след всички орязани бюджети, това е просто едно име, едно лого, един празен етикет, зад който не стои нищо. Старият Blizzard не съществува, а Warcraft III: Reforged е болезненото доказателство за това. Не, няма да чакам поправките, които не е ясно кога изобщо ще дойдат. След колко седмици, месеца, години.
Бих поиграл оригиналният Warcraft III. С 200 кадъра в секунда. С оригиналната визия на някогашния читав Blizzard. Това е.
Warcraft III: Reforged? Това е един труп, който едва ли има съживяване.
Още по темата
Най-много ме е яд от всичко за съсипването на оригиналния Warcraft III. Ако не го бяха барали Blizzard... щях да съм далеч по-благосклонен към Reforged.
Настоящият Blizzard трябва да влезе в учебник по некадърен PR и нескопосаност на управленските кадри. Не знам как шефовете в компанията взимат заплата с чиста съвест в момента.
П.С. Макар че EA никога не могат да са добрите, докато има Ultimate Team. Да кажем, че са средно зли само.
Д2 римейк е възможен но няма дс е скоро. Те в момента разработват Д4 и едвали ще барнат 2ката в близките няколко години.
Като цяло за мен основният проблем е че тази игра не е взета на сериозно от близ и дадена на друго малко студио да се разработва. Трябваше сами да си я направят,както трябва със синематиците,мулти опциите и тн. Ама не,печалбата е важна,качеството на игрите не е,типично активижънско мислене.
Даже ще е перфектен ход от страна на близард да подгреят няколко месеца преди премиерата на Д4 с ремастерирана двойка. Но трябва да я пуснат безплатно.
Убиват оригиналния Warcraft III - пълен идиотизъм. Не бих се изненадал, ако синематиците е трябвало да бъдат преправени вътрешно в Blizzard, но те са се отказали, защото са осъзнали, че в Warcraft III са много и ще им струва пари. И т.н.
Между другото тея връщания на пари, дето ги направиха с отделен бутон, пак се случват защото в края на 2018-а са изпоорязаха поддръжката и няма кой да им отговаря на имейлите. Пълен ташак.
П.С. Blizzard да предложи нещо безплатно в днешно време - това и да го видя няма да повярвам. Те още не са се извинили както трябва за Warcraft III: Reforged и официалните им съобщения звучат така, сякаш те са направили достатъчно, ама по някаква необяснима причина феновете са очаквали повече.
Попа