Онова, което се случи бе представяне на мобилна игра. На някакво си китайско студио. Което мобилно Diablo почти сигурно е рескин на най-популярната игра на въпросната гейм компания NetEase. Може би Blizzard очакваха аплодисменти, но онова, което получиха бе освирквания. Буквално – което се случва много рядко в света на гейминга.
Като бонус дойде и култовият въпрос на един от Diablo феновете в публиката – „дали това не е подранила първоаприлска шега“.
И покрай тази ситуация аз се сетих за една обичайна тема. А именно – гейм компаниите не правят игри. Хората правят игри. Екипите правят игри. И каквото и да се прави – когато куп водещи кадри си заминат, когато групи от хора, работили заедно с десетилетия се разделят – нещата се променят.
Дали за по-добро или за по-лошо? Кой знае. За някои хора Diablo III е по-добро от Diablo II. Не и за мен, разбира се. Но едно е сигурно – то е крайно различно. А е крайно различно, защото е дело на съвсем различен екип от хора. Повечето от онези, които направиха Diablo II напуснаха
Самите хора, създали Diablo II пуснаха в продажба Torchlight и Torchlight II, като последният успя да спечели сърцата на немалко фенове, особено и когато припомним какво тотално мазало беше Diablo III при пазарната си премиера с огромния акцент на аукциона с реални пари. Тогава човек можеше да се замисли – кой е истинският Blizzard? Онзи, който се казваше Runic Games? Или пък „оригиналният“, който пусна Diablo III, което в огромна степен разочарова феновете на Diablo II? Част от които, аз включително, още не могат да простят за крайния идеологически обрат в практически всеки ключов геймплей елемент.
Реално погледнато когато голяма част от екипа на някое студио се разпадне, то в своята есенция студиото спира да съществува. Доколкото може да има някаква глобална „култура“, доколкото някои нови хора може да са се учили от старите – всеки си има различни възгледи. Когато едни главни дизайнери се заменят с други, то вторите ще наложат своите идеи. Учителят може да е един и същи, но това не значи, че учениците не искат да предложат нещо различно.
И оттам нататък нещата се променят. Малко по малко. Diablo III беше скопено в куп аспекти заради конзолната си версия. Много от „старите“ фенове на Diablo и Blizzard като цяло са заклети PC фенове. Щото Diablo беше PC серия. StarCraft и Warcraft III – също. И World of Warcraft – също. Но това не значи, че новото поколение дизайнери в компанията нямат други възгледи. И новото поколение шефове в Blizzard.
Не значи, че те не са израснали с конзоли. С гейминг на мобилни телефони.
Компаниите се променят. Но и хората. Вероятно някой като Майк Морхайм, съосновал Silicon & Synapse през 1991 година, преминал през Chaos Studios и Blizzard North, само за да стане част от титана Activision Blizzard 15 години по-късно... малко преди обявяването на Diablo: Immortal може би си е казал – „По дяволите, какво се случи, как от тежката артилерия на PC гейминга се превърнахме в студио, което сключва договори за рескинове на китайски free-to-play cashgrab-ове с лепнато логото на Blizzard и Diablo отгоре“?
И е напуснал шефската позиция в компанията.
Разбира се причините може и да са други. Тука очевидно вкарвам малко свободни съчинения. Но някак е любопитно как точно преди месец дойдоха новините за Морхайм и малко след това Blizzard срещна отпор и хейт, какъвто не е виждал... от много, много отдавна. Вероятно от мазаляците с аукциона с реални пари на Diablo III...
Но все пак мнозина гледат носталгично по посока на Blizzard и се питат - какво се промени? Аз лично не съм от тях. Не очаквам компанията да е същата като преди две десетилетия. Знам, че има много носталгия в спомените ми. И знам, че всичко се променя.
Геймингът е креативна индустрия. Онова, което убива творческото у човек е еднообразието. Заради това толкова много водещи дизайнери и разработчици прескачат от една компания в друга, трета, пета. Да променят средата, да дойде някое ново предизвикателство.
Но ние нерядко гледаме някое лого и си мислим подсъзнателно, че все същите хора се стоят зад него. Които са направили Diablo. StarCraft. Warcraft. Diablo II. И тъй нататък. Не се замисляме, че са минали две десетилетия. Че голяма част от тези хора или са отдавна в други компании, или са се пенсионирали от гейминга. А дори и да не бяха – за две десетилетия се променяш. Много. И ако приемем, че всичко си беше същото – същите шефове, дизайнери и всичко – то дори и тогава днес щяхме да видим съвсем различни игри от Blizzard.
Именно заради това може би е по-интересно кои хора правят някои игри. Не кои компании. Но признавам, че и самият аз никога не се вглеждам в това. Единствено в момента, в който нещо ми се стори по-лошо започвам да се вглеждам. Кой е директор. Кой е главният дизайнер. Сценаристи. Само смяната на тези личности нерядко води до осезаеми разлики в усещането. Какво говорим ако се тръгне надолу. И се окаже, че така мимиходом цяло студио си е заминало.
И примерно какво значение има, че Infinity Ward се казва Infinity Ward при положение, че практически всички хора от него основаха студиото Respawn? Компанията няма нищо общо с онова, което е била преди. Просто остава едно име.
BioWare? Не е ли същото? В последните години имаше куп новини за един, двама, трима, повече ветерани, които са напуснали. В крайна сметка с обявяването на Anthem не бива да имаме съмнения, че иде реч за една съвсем, съвсем различна компания.
Има ли смисъл изобщо да се разочароваме, че "нещо се е променило сякаш изведнъж"? Всичко се променя - и Blizzard отдавна не е Blizzard. Blizzard е един разпространител, също като Activision. Който тук-таме може и да създаде хубава игра, кой знае. Но е вероятно и все по-често да ни залива с подобни мобилни такива.
И все пак - всичко е в реда на нещата. Времената се менят, компаниите се менят. А пък останалото е носталгия.
Още по темата
Близърд просто си бяха малка компанийка правеща игри от фенове за фенове. Говоря за началото когато бяха пред фалит.После израстнаха малко. Игрите им бяха зарибяващи,такива че когато си навън или на работа мислиш за тактики и билдове . Така спечелиха огромна фен база ,имаше на пазара игри със по—добра графика но някакси не зарибяваха както игрите на близ. После дойде wow,играта изкърти всякакви рекорди по печалба и пресполагам още ги кърти. Това накара компанията да не прави нищо освен да прави експанжъни и пачовеза нея. Тотално забравиха всички тези игри диабло ,уаркрафт и излязоха да гонят парите които носеше уоу.
После реално нищо добро не изкараха. Хората имат различни мнения за overwatch,heartstone, d3. Моето мнение е че нямат онази тръпка от старите игри на близ където докато не играеш и си навън ,мислиш за тях.
После се сляха със активижън и стана още по—голям лов за пари. Сега близ е нещо като ЕА,еталон за хейт . Винаги съм се чудил защо так стана и е най—вероятно това че хората са други.
Самите Близард и те донякъде може би са виновни с комерсиалния успех на УоУ - месечни такси ?! Продава се ! ...безкрайни ДЛС-та ?! Продава се ! И така и те с умисъл или без наляха вода във воденичното колело на комерсиализацията.Разпростарнителите акулите надушиха геймърска кръв и се започна,навъдиха се хиляди медии кои обективни кои не(вмъквам го като препратка,че преди 15-20 години нямаше кой да ти вмени да харесаш една игра или не,решението си беше твое),рекламни кампании,които понякога надвишават бюджета на самата продукция...рескинове на едни и същи боклуци,дето се вадят на сергията всяка година...половин игри на цената на една и чакай...поне 4-5 длсита,естествено платени...и ето ни днес...поне тези,които са били свидели на нещо по различно...оплакваме времена,които никога няма да се върнат Някой хора все забравят(включително и аз),че "прогреса" и прогреса винаги изискват жертви
п.с : Сега на прима виста се сещам за едва 3-4 игри ,които с кеф съм преигравал или съм прекарвал много време с тях последните години и датата на излизане не им е от преди 2008 примерно - Last of us,Witcher 3,This war of mine,Starcraft 2(донякъде),някакъв Settlers и препоследната Civillization .Тук изключвам разни guilty pleasure пуцалки като Killzone 2,Destiny и поредния Battlefield...
Мисля, че вече Blizzard първо се чуди как да направи игра с максимално количество приходи, а не нещо яко, на което разработчиците да се кефят. А това мислене винаги налага ограничения. И едва ли някога ще видим нещо в духа на Diablo II. Или прочее. Мрак, кръв, девилкини по голи хуйове - в днешните времена е изключено. Всички трябва да е отворено към макс аудитории, към 12-годишните в лицемерно пуританския SJW САЩ. И така. Heroes of the Storm, Overwatch, Hearthstone... да, харесаха ми, в ънхейтабъл са, ама както каза sauron93 тръпката не е същата. Аз като почна Diablo II и само за него мисля наистина. И накрая задължително си трия героите с натрупаното "богатство" в тях, щото знам, че така няма да се изкуша да играя повече.
И аз подозирах, че с напускането на М. Морхайм нещата значително изменят посоката и еволюцията си. Старкрафт отдавна не е същият, по конкретно Starcraft II. Непрекъснатите пачове в баланса всяка година изнерви много стари фенове, част от които хора, допринесли в разпространяването на тази игра. Но аз разбирам политиката им, която се дължи на простия факт, че хората вече не играят масово RTS и да искат някак да удължат живота на една играя, която принципно разделиха на 3 части и пак леко си вкараха автогол. Странно е, но макар и SCII да не се води финансов успех, дори незначителен в сравнение с предшественика си, тази игра като електронен спорт отвори много врати на западните държави в този аспект, защото до преди 2010та Корея все още бе основната страна. Ако не беше SCII, сега нямаше да има огромни и скъпи турнири по LoL, Dota 2 и т.н. по света, извън Корея.
Диаблото според мен е все още част от бъдещето, независимо дали визията и новостите ще се харесат на всички. Но Immortal не е огромен ексклузив, който да е от калибъра да бъде обявен на Blizzcon, без нищо друго в калъп. Някак на Blizzcon винаги сме срещали големи анонси, които да ни шокират, приятно в повечето случаи, независимо дали после резултатът е добър.
И все пак, не съм съгласен на 100 % с основната ти теза. Хората правят игрите, но зад тях стои име. Ако те не оправдаят марката, марката ще прекрати процеса на работа, защото марката поема отговорност, а Близард са възложители. И те се променят като човешки ресурс и ръководство, но марката остава. А промяната е неизбежна, ентропия. В краен случай, когато промяната е толкова драстична, да се смени името. Така хора от екипа, работили над старите Диабло игри си направиха Hellgate: London.
В общия случай когато се изгради една марка, тя се дои, докато не загине. И това е. Blizzard още се считат за "добрите", въпреки че шеф им е Боби Котик, който е и шефът на Activision. Той ще се възползва от това, докато може.
Хората мрънкат за Diablo: Immortal, но все пак доста от тях ще си го инсталират и на някои ще им хареса. Когато говорим за десетки милиони хора - това си е "безплатна" аудитория, която ти носи пари от раз. Боби Котик хич не го ебе дали Гошо и Пешо са ударили някакво минусче на видеото в YouTube. Той гледа числата.
Пък и реално марката сама по себе си е една обикновена абстракция. Тя няма практическа сила. Марката сама по себе си не може да изкара игра примерно. Марката има идеологическа сила, естествено - но тогава пак зависи много кой е проповедникът на дадена идеология. Понеже човешката история е ярък пример колко лесно се изкривяват дори и най-добрите идеи.