В тази статия обаче нямам намерение да говоря за самия порт на Batman: Arkham Knight. Темата не е особено интересна, по-скоро няма какво точно да се коментира. Онова, което ни остава в момента е само да гледаме комикси по темата и да се смеем. Думите ми долу са посветени на нещо друго – причините да има подобни портове за PC. И дали тя не е в самите потребители.
Защо ли?
Поне според мен, PC геймърите са прекалено търпеливи и толерантни. Ако една конзолна игра върви зле, то не само има зловещ nerd rage в интернет, но и мнозина просто отиват и я връщат в магазина. И това е. Темата приключва. Цели студия си отиват, цели проекти биват забравяни. Просто така. Следователно гейм компаниите предпочитат да си вържат гащите и да направят конзолната ревизия читава. А и в последните години продажбите са по-високи.
При персоналните компютри ситуацията не е подобна. Винаги има някакви псувни при лоша оптимизация, но прекалено често геймърите се захващат и започват сами да поправят бакиите на разработчиците. Това да се отключи фреймрейта от .ini файл е най-лесното нещо. Процедура, която мнозина приложиха моментално и при Batman: Arkham Origins. По подразбиране, без замисляне. Ефекти се включват, изключват, правят се експерименти кое е оптимизирано, кое не е, кое убива фреймрейта.
Върши се шибаната работа на разработчиците в тестовата дивизия. Но това далеч не е всичко.
Понякога се стига дотам и някои хора наново да изпрограмират част от игра – както се случи с Dark Souls и DSFix. Неща, които е ясно, че няма как да се случат за конзоли. И да, хубаво е, че PC геймърите имат възможността да поправят, да подобряват игрите. С позволението на разработчиците или напротив.
Но и всичко това води до една висока толерантност и търпение. Защото човек знае, че нещо и да е доста зле, то все някой някога ще измъдри поправка. Хората си казват – „Ами, хубаво, сега дадена игра е осрано мазало, след 1 седмица вероятно ще е окей“. Изчакват, вместо да ударят разработчиците с псувни или просто да си вземат парите обратно.
И именно тези фактори малко по малко водят именно до Batman: Arkham Knight. Знанието на разработчиците и най-вече разпространителите, че имат пълната свобода да пуснат наполовина счупена игра за PC. Защо не? Потребителите сами си я тестват, изсипват наготово всички бъгове – ясно описани, че даже и нерядко сами си ги поправят. Тук-там има някоя псувня, но какво от това?
А когато знаеш, че можеш да си позволиш малко, то започваш да си позволяваш все повече и повече. И повече. И ето, че в един момент се пръква... Batman: Arkham Knight за PC. Черешката на тортата.
Порт, създаден под презумпцията, че PC геймърите ще го издържат и евентуално ще го поправят. Но когато действаш по подобен начин, то рецептата за провал е зад ъгъла. И ето, че този път вълната негодувание беше титанична.
И то вероятно не само заради самият порт на Batman: Arkham Knight. Ами защото в последно време подобни ревизии на игри зачестиха. Прекалено много. С всяка от тях, ставаща все по-лоша, нервите на PC геймърите започваха да се опъват и беше ясно, че рано или късно ще дойде моментът на истината. В който се казва – „Стига толкоз“. И това стана.
Но се стигна дотук, след като притежателите на персонални компютри бяха тествани дълго време. И защото позволяваха да бъдат. С години. С всеки порт, ставащ все по-лош и по-лош. Но все пак се намираше някаква светлинка в тунела. Какви ли не поправки, бърникания по файлове, специални настройки, модове и тъй нататък. Толерантност и търпение, които големите компании просто не заслужават.
Нито медийният гигант Warner Bros., пищящ постоянно как пиратството убивало филмовата и музикалната индустрия, нито което и да е друго гейм студио. Ubisoft, EA, Activision. Не заслужават да минават метър, докато пестят пари по абсурден начин – убивайки качеството на даден продукт.
Хубаво е обаче, че все пак има някакво възмездие. Някакъв баланс във вселената. И нещата избиха главоломно именно с Batman: Arkham Knight. Наистина и преди имаше сериозно негативни отзиви, но не от чак такъв калибър. Защо ли? Просто когато чашата един път прелее, то връщане назад няма. Щетите обикновено са необратими. И така трябва да бъде. А когато една чаша е вече пълна, то всяка следваща капка води до преливане. Дано такова има и в бъдеще – трагичните портове едва ли ще секнат изведнъж.
Но най-иронично е, че на пръв поглед Batman: Arkham Knight е добра игра. Оценките за конзоли са страхотни. Но е хубаво да има подобни отрезвителни шамари за големите компании – да имат едно наум, че може да вложат и вероятно стотици милиони в разработката на даден продукт, но заради липса на читав PC порт да загубят доста продажби. Понеже нещата са обвързани. PC феновете влияят и на конзолните, когато хулят и когато оценките са убийствени. А освен това човек ще има и едно наум за бъдещите игри на Warner Bros... и на доста други компании.
Но каквото повиква - такова се обажда. Със сигурност Batman: Arkham Knight няма да е последният трагичен порт, но можем да се надяваме да е началото на нещо. На една вълна негодувание, която да се надига в подобни ситуации - колкото гейм компании да се замислят малко повече какво вършат. Понеже PC геймърите може и да бяха толерантни, но вероятно винаги си има една граница.
Още по темата
А и как да го кажа, РС геймърите като че сме по-злопаметни. На конзолите всяка година претоплената манджа CoD бележи добри продажби, а на РС... За Ghosts онези нагляри от IW мрънкаха, че на РС не се е продала според очакваното.
Фактът, че вече и на РС има механизъм да кажеш "Абе аз тоя шит няма да го играя, върнете си ми парите", тепърва ще почне да плаши производителите.
Но все пак си мисля, че в немалко случаи дори и отзивите в интернет не бяха такива, каквито трябваше да бъдат. Защото върнатите бройки удрят директно в ташаците, но и отзивите в интернет - не по-малко. Всички, които бяха решили да не поръчват предварително вече са си казали - "Ебал съм го, тая игра няма да я купувам за PC". Хейтът води до не по-малко пропуснати ползи за разпространителите, колкото и директно върнатите бройки.
Вероятно има някаква комбинация от двете, понеже все ми се струва, че разпространителите започнаха да стават гига нагли и то защото има кой да им свърши работата. Но вече ще му мислят здраво (и то пак благодарение на Valve, въпреки че ми е интересно колко ли вреди това и на самия Steam, щото все пак това им носи хляба и им плаща сметките - върнатите копия на игри означават пропуснати приходи).