Съответно когато разбрах за Dirt: Showdown, очаквах, че това ще е поредната издънка в поредицата. Признавам, че не си бях направил труда да разузная как ще изглежда тази игра. Но се уверих в едно нещо за пореден път...
...човек не трябва да има предразсъдъци. Пуснах си Dirt: Showdown си идеята, че това ще е скапана и скучна игра. Но истината се оказа съвсем друга. Че това е една доста приятна аркада. Всъщност, Showdown показва това, което очаквах да видя в Ridge Racer.
А именно – чиста забавна модерна аркада. И толкоз. Да, всичко е направено по канона. Няма никакви новости. Но за сметка на това... Showdown е забавна игра. И времето, прекарано пред нея просто беше приятно.
Каква е концепцията на този рейсър? В случай, че като мен нямате представа какво ще видите в него, то е редно да ви кажа – няма никакви рали елементи! Всъщност, повечето режими са познати от типичните аркади. С други думи – състезания, в които главният акцент е блъскането и взривяването на противниците ви.
Има такива на кръгла писта, в които просто трябва да завършите на първо място.
Има елиминатори, в които през 15 секунди онзи, който е на последно място отпада от състезанието.
Има сумо битки, в които автомобилите са на кръгла платфома и целта е да избутате противниците ви от нея, за да получите повече точки, които да ви донесат победата.
Има режими на оцеляване, в които трябва да бягате от куп контролирани от компютъра автомобили, които се опитват да ви убият.
И т.н. Общо взето, така ще изглеждат повечето състезания. Често главната ви цел е с хитрост да се докопате до първото място, но в доста елементи е нужна и груба сила. Именно заради това в различните режими използвате и различни возила, които можете да ъпгрейдвате както решите.
Едните са по-пистово насочени бангии, докато другите – по-здрави машини, целящи да се срещнат броня в броня челно в противника.
Интересно е, че режимите като цяло са зарибяващи. И освен това са разнообразни и немалко на брой. Онези, които споменах горе... са просто част от състезанията. Има и още поне 4-5, за които забравям. А може и повече да са.
С други думи, Codemasters са се постарали да разнообразят геймплея, а не просто да се повтаря все същото на различни писти.
Що се отнася до самият рейсинг елемент, там нещата са добре изпълнени. Управлението на автомобилите отново е що-годе дървено, както е типично за модерните игри. Но не супер дървено. Пък и има фини настройки, които оправят положението до много сериозна степен, което е огромен плюс.
Освен това, има и нитро (който в Showdown се нарича „boost”). Както повелява канона на модерните игри, то се събира чрез агресивно каране – примерно блъскане на противниците ви.
Като цяло, boost-ът ме кефи как е изпълнен. Защо? Защото в тази игра няма дрифтове. Мда, точно така. В нормалните състезания никой не ви принуждава да дрифтите, подобно на кенефа Ridge Racer. И този подход ме изненада приятно.
Boost-ът или нитрото се събира до сериозна степен с агресия - когато обърнете ваш противник, засилите се с пълна сила в него на завой и т.н. Якото е, че това ви дава сриозен избор между агресия и чисто каране.
От една страна можете да вземете здрав автомобил и да разчитате на блъсканици, които да съберат boost и да компенсират факта, че возилото ви е прекалено бавно. Можете и да хванете някоя бърза машина, която обаче да загива от няколко сблъсъка.
Друг елемент на избора между агресия и чисто е това... че често можете да се прецакате сами в опита да блъснете някого. И често трябва да премерите риска - дали си струва да изгубите няколко позиции или е по-добре да карате чисто на 2 или 3 място например.
И този избор ме радва. Просто човек усеща, че има разнообразие. Но основният плюс на Showdown е фактът... че играта просто е интересна. И зарибяваща. Свършва едно състезание и пускате другото. За да съберете пари за автомобил, който току-що сте отключили.
После пък изигравате още 5-6, докато ъпгрейднете този автомобил и хоп – оказва се, че са заминали няколко часа от деня ви. Ей така. С щракване на пръсти. Което е супер.
А, да, забравих да спомена. В игра с бранда Dirt, сериозно обвързана с американския състезател Кен Блок, няма как да няма и дрифт състезания. Също както и в предишните Dirt-ове. Интересно, този път те ми се нравят.
Предизвикателствата са различни – примерно за определено време да правите дрифтове, завои по 360 градуа и т.н. Друг вариант е да трошите разноцветни блокчета, като изпускане на някое от тях значи рестарт на предизвикателството (и отново трябва да се мине курса за определено време). Има и други версии, които също са интересни.
Любопитно е, че в този режим имате достъп до лицензирани коли. В останалите возилата са измислени, като представляват полу-разрушени автомобили за каскадьори.
Абе, щом ми хареса и специалния режим за Кен Блок, значи играта си я бива. Не, не казвам, че е нещо гениално – просто забавна аркада. А и в крайна сметка, не е ли това целта на този жанр? Нещо зарибяващо, но непретенциозно?
Добрите впечатления от Dirt: Showdown са и при аудио-визуалния аспект. За PC, играта не е лакома за хардуер, което си е як плюс. Върви плавно, а и графиката си е супер. Не знам дали си въобразявам,но Dirt 3 ми вървеше по-зле.
Откъм звук, нещата са средна ръка. Важното е, че не дразни. Състезанията имат коментатор, който за мен е предимно добър. Дори и когато рестартирате по 10-на пъти в момент, в който зациклите, то има достатъчно на брой реплики, за да не ви изнерви допълнително. Саундтракът се вписва в атмосферата, без да блести с нищо.
Заключението? Showdown е просто един добър рейсър. Който показва, че човек не трябва да има предразсъдъци. Каквито имах аз. Забавна игрица, която може и да не запомните до края на живота си, но при всички положения може да ви осигури няколко приятни уикенда като разпускане от тежката работна или учебна седмица.