Заради подобни ходове CD Projekt Red биват харесвани. И защото досега полагат усилия с месеци и дори години да подобряват игрите си и чистят бъговете в тях, докато в един момент не достигнат нужното ниво. Дори и да са стартирали зле.
Премиерата на Cyberpunk 2077 обаче беше дотолкова проблемна, че няма как да се запитам – дали CD Projekt Red не залитат към тъмната страна на гейм индустрията? Дали EA, Activision Blizzard и Ubisoft не протягат ръката си към тях, подобно на Палпатин от Междузвездни войни, казвайки с лукав глас – „Елате при нас“?
Или пък просто CD Projekt Red срещат нови проблеми, от които ще се поучат в бъдеще?
Замислих се по тази тема, наблюдавайки колко счупен е Cyberpunk 2077. Доколкото няма нищо наистина фрапантно – тук-таме се случва краш или трябва да се зареди последния сейв заради някое запецнало NPC, но нищо, което да ми спре прогреса или изтрие сейва – то колосалното количество бъгове не изглеждат добре. Едва ли ще изкарате и 10 минути геймплей, без нещо да се гличне.
Заедно с това на ниво геймплей ми се струва, че е имало планове за далеч повече неща. Много елементи от Cybeprunk 2077 изглеждат базово, като гръбнак на по-обширни механики, върху който не е добавено нищо повече. Струва ми се, че играта е имала нужда от минимум 6 месеца, за да изглежда както е била планирана. И откъм геймплей, и на техническо ниво. Още половин година, върху която и да се доразработят счупените версии за PS4 и Xbox One.
Въпреки това CD Projekt Red пусна играта. Знаейки идеално, че е недовършена. Знаейки идеално, че ще има много месеци на пачове, преди да заприлича на онова, което трябваше да излезе на пазара миналия четвъртък. Това решение е много подобно на нещата, които правят EA. Ubisoft. Activision Blizzard. Square Enix. В прилична степен Take-Two. И куп други компании.
„Дайте ни парите, купете играта в ден първи, пък един ден ще я направим както трябва“.
Прикриването на ужасните версии за PS4 и Xbox One пък може да се окачестви като циничен ход. CD Projekt Red ни показа видео за Xbox One X и Xbox Series X, както и ревизиите за PS4 Pro и PS5. Но не и за стандартните PS4 и Xbox One. Знаейки, че са грозни и вървят с малко кадри. Укривайки важна информация от играчите и оставяйки ги да си блъскат главите с кофти версии.
Освен това компанията твърдеше преди отлаганията, че Cyberpunk 2077 е на 99% готов, просто трябва да се лъсне малко отгоре. Ясно е, че това никога не е истина. Никога не можем да вярваме на подобни твърдения при отлагания. Това е същото като "Идвам след 5 минути", когато си на половин час път от някого и още не си излязъл от входната врата на дома си. Лъжа, която човекът отсреща може би иска да чуе, за да му бъде по-леко дългото чакане.
Но едва ли мнозина са очаквали, че Cyberpunk 2077 ще е чак толкова счупен. Това е като да кажеш, че идваш след 5 минути, но да се появиш след 3 часа.
Количеството бъгове, налични в момента, ще отнемат сигурно седмици само да бъдат логнати в някоя система като Jira от QA-ите. По дяволите, в Cyberpunk 2077 дори буквално няма изкуствен интелект в момента! Дали е тотално счупен или изобщо го няма - нямам идея. Но това е важно нещо за подобен тип игра. За шутър! Това не е 1% недовършеност. Само AI-то и хилядите бъгове и гличове, изискват месеци работа. Може би половин година.
CD Projekt Red са знаели, че играта е много далеч от пазарна премиера. И въпреки това, в стила на посочените горе корпорации от тъмната страна, са я пуснали. Какво е било в главите на шефовете на CD Projekt Red можем само да гадаем. Дали са били евродоларови знаци? Дали са смятали, че все пак ситуацията не е чак толкова лоша и геймърите ще приемат Cyberpunk 2077 в този му вид? Или е нещо друго?
Това, разбира се, е само едната страна на медала. Смятам все пак и да покрия и другата перспектива, понеже и самият аз не знам какво да мисля в момента за CD Projek Red.
Имаме един друг аспект, който е фондовата борса. CD Projekt Red е една от не толкова многото големи компании, които имат пълна независимост – включително и финансова. Няма разпространител над тях, не зависят от никое външно дружество. Заделят толкова пари, колкото намерят за добре за игрите си. Слагат си срокове, каквито намерят за адекватни. Но! Все пак трябва да отговарят пред акционерите си. И все пак се влияят от фондовата борса и то сериозно.
Отлагането от септември към ноември срина ценните книжа на CD Projekt Red. Заради съмнения дали играта ще се справи добре. Вероятно шефовете в CD Projekt Red са се надявали, че с отлагането до ноември ще имат време да закърпят Cyberpunk 2077. Но бързо е станало ясно, че това няма да се случи. Отлагането от 19 ноември до 10 декември беше скромно, акциите не претърпяха особен удар. Няма как да не е било ясно, че няма достатъчно време, когато забавянето дойде. Просто компанията се опита да спечели още малко време. Но явно ходът е съобразен именно с фондовата борса. Забавянето да не е дълго. Реалистично Cybeprunk 2077 трябваше да се отложи с 4-5-6 месеца. Но и тогава ценните книжа на полската компания щяха да паднат много.
Така ръцете на CD Proejkt Red общо взето бяха вързани. Вероятно най-добрият ход щеше да бъде голямо отлагане на играта по-рано тази година. Вместо тя да бъде забавена от септември до ноември – тя трябваше да бъде отложена до пролетта на 2021-а например. Тогава акциите бях щяха да отбележат спад, но вероятно щяха да започнат бавен, стабилен растеж след това. Двете последвали отлагания на Cyberpunk 2077 накараха и геймърите, и акционерите да смятат, че има проблеми с играта. Което се оказа самата истина.
От друга страна когато дойде отлагането на Cyberpunk 2077 до септември пандемия нямаше (това се случи през януари). Тогава китайците лъгаха като за последно относно COVID-19, докато всички останали четяха новини за някакъв си вирус в Китай и си мислеха - "Това е толкова далеч, никога няма да стигне до Европа". Никой не можеше да предвиди пандемията тогава, а CD Projekt Red се оказаха в ситуация без много правилни ходове.
Възможно е и в компанията да са се надявали просто да изкарат ситуацията на мускули. Няма как да не са знаели, че бъговете са титанично много, но са се надявали за няколко седмици да ги вкарат в някакви прилични норми. Може би говорим и за лоши мениджърски решения – някой шеф да се е надявал проблем да се разреши магически, въпреки че физически наличното време е в пъти по-малко от нужното. На самият мен са ми казвали, че работа, която трябва да се свърши за 3 седмици трябва да е свършена за 3 дни. Това, разбира се, не се случи. Беше си свършена за 3 седмици. Или малко по-малко. Може би надеждата е била да бъда мотивиран да работя на 100%, но понеже имах нетехнически човек като тиймлидер си мисля, че наистина вярваше, че работата може магически да се свържи невъзможно бързо. Кой знае, може би подобно нещо се е случило и тук.
Друг аргумент в полза на CD Projekt Red е и жанрът на Cyberpunk 2077. От студиото са специалисти в ролевите игри. The Witcher беше изометричен, почти походов в геймплей идеята си (уж в реално време, но почти всяка битка се печелеше с натискане на пауза и планиране). The Witcher 2 и The Witcher 3 – както добре знаете са ролеви игри от трето лице. Cyberpunk 2077 е шутър, в който имаме и елементи като шофиране. Говорим за съвсем различен жанр. Светът също е друг - един голям, гъстонаселен град, наместо онова, което видяхме в The Witcher 3 (където също имаше някои по-големи поселения, но само малка част от геймплея се случваше в тях). Така може би опитът, който са имали шефове и разработчици от миналото, най-вече в това колко време ще отнеме за поправка на едни или други проблеми, да не е бил съвсем релевантен. Което да е довело до по-лошо планиране.
А и все пак Cyberpunk 2077 е едва втората истинска AAA игра на CD Projekt Red. Вероятно още не са научили всички уроци, които голямата гейм разработка изисква.
Така в крайна сметка обикновено няма как да знаем каква е реалността. Няма как да знаем какво се случва в CD Projekt Red и какви са били мотивациите за ранното пускане на играта.
Желание първо да вземат парите, а след това да завършат Cyberpunk 2077? Страх ценните им книжа да не се сринат (което, иронично, се случва в момента)? Надежда, че всичко някак магически ще се оправи в последния момент? Недостатъчно подготвени висши мениджъри за толкова голяма премиера? Надежда, че геймърите няма да мрънкат много и ще приемат играта в настоящия ѝ вид без много критики? Комбинация от всичко това?
Едно е сигурно – поляците вече са в голямата игра. Онова, което главният ни герой Ви си мечтае да постигне в Cyberpunk 2077. Доколкото преди The Witcher 3 бяха по-скоро малко, приятно студио, то сега CD Projekt Red вече са едни от най-големите. С 1100 човека служители. С дебела банкова сметка. С огромни очаквания към тях. За всяка тяхна игра. The Witcher 3 вече е летвата, която трябва да се надскочи. И откъм продажби - за да са доволни акционерите. И откъм качество, за да са доволни геймърите. А грешки като премиерата на Cyberpunk 2077 може да струват скъпо. Защото в един момент малко по-неутралните геймъри няма да вярват на хайпа. И няма да купуват на ден 1. Така в бъдеще CD Projekt Red ще трябва сами да влязат в ролята на персонажа си Ви и да направят нужните подобрения, за влязат наистина в „голямата игра“, от която искат или не, вече са част.
Още по темата
Примерно, The Last of Us 1 си беше 18-25 кадъра в геймплей. GTA V - от 15 до 28 кадъра в града.
Реално се случи очакваното - конзолните гейвъри усетиха колко е хубаво поне 30 fps lock сравнение с това и вече не могат като едно време.
Аз затова искам да дойдат и да видят какво е 120 fps на HDR OLED телевизор. След това няма да са способни да използват конзола хич. На хубавото лесно се свиква.
@Charcharo - "Аз затова искам да дойдат и да видят какво е 120 fps на HDR OLED телевизор. След това няма да са способни да използват конзола хич. На хубавото лесно се свиква."
Това е така. Заради това се пазя от това да си купувам прекалено добър хардуер, защото след това няма да има връщане назад и ще трябва да харча за топ PC хардуер и занапред. Същото като бирата, преди биех само българска и си викам - "Какво толкова хората се превземат по чуждите, бира като бира". Малко по малко минах на чужди, сега като пия българска - пикня.
Аз хич не харесвам бира. Уви съм истинска пияница и харесвам вкусът на спирт.
Много малко хора имат новите конзоли и са играли Destiny на тях.
Но това е добре. Евалата.
Относно киперпънк ,дали пък Сони и майкрософт не са ги накарали нарочно да направят играта бъгава ,за да се продават по-новите конзоли? Мен ме съмнява че е така но няма как да знаем.
Контролерите работят на PCта и то по-добре отколкото на конзола. Less input lag.
"неоптимизирани игри"
*Looks at PS4 Cyberpunk 2077*
На PC поне имаш как да се спасиш. На конзолата си роб на Developera и Sony/MS. На PC я ini, я мод, я ъпгрейд. Не си безпомощен.
"Относно киперпънк ,дали пък Сони и майкрософт не са ги накарали нарочно да направят играта бъгава ,за да се продават по-новите конзоли? Мен ме съмнява че е така но няма как да знаем."
Никакъв шанс. Това не е студио на Sony или MS пък и както виждаш скандала - няма как да са те.
То Sony и MS не могат и да произведат достатъчно конзоли. AMD използват част от 7nm на TSMC за Milan и Vermeer и Cezanne. И малко и за RDNA 2. Продукти, които изкарват десетки или дори стотици пъти повече пари за AMD от конзолите (per unit, margin).
@The_Doctor46, то се говорят тези неща за CD Projekt Red открай време. Че мениджмънтът им не е много кадърен и че след всяка нова игра поголовно напускат хора. Предполагам, че част от "големите" шефове управляват компанията така, сякаш е малко дружество - а студиото вече не е от 100-200 човека, ами 1000. За такъв размер са нужни съвсем други процеси. Което е едно на ръка - другото е, че при малки компании "между капките" могат да минат не толкова кадърни хора и да се издигнат до високи нива. Съответно в един момент те управляват десетки, може би и стотици хора, отговарят за ключови функционалности, но може би и самите те не знаят как са стигнали толкова високо. Което може да вреди... много.
Дано CD Projket Red просто да извървяват трудния път в момента, все пак за няколко години от компания 300-400 човека станаха компания от 1100 човека. Но е сигурно, че част от мениджърските глави трябва да паднат. Не може никой да не е виновен за нищо, това си мяза на управление на българска държавна компания. Гошо Копача е виновен за ремонта на Графа, той самоволно наредил паветата накриво, пък шефовете не са знаели нищо.
Мога да ти гарантирам, че преработването и гоненето на срокове се случва с 99% от ААА заглавията, които излизат. Само че ако заглавието е успешно, никой не се интересува. А тук не успяха със сроковете и попаднаха под прожекторите и затова нещата лъснаха.
Ако някой си мисли, че примерно по GTAV или последния AC не е имало месеци overtime и преработване и напускане на хора, жестоко се заблуждава