Както всички живи вече знаят, Heroes of the Storm е флагманът на Blizzard в света на MOBA игрите. Подобно на останалите в същия жанр, заглавието се свежда до отбори от по 5 човека, които имат за цел да се потрошат от бой и по някое време да унищожат базата на противника (именувана по различен начин в различните MOBA продукти).
В същото време обаче няма почти нищо общо с добре известните LoL, Heroes of Newearth и растящата с постоянна скорост Dota 2. Докато тези три се съсредоточават до неща като: последни удари (защото това там е ресурса), предмети, тайминг, композиция на екипа, то в HotS тези неща са почти изцяло елиминирани, казвам "почти", тъй като неписаното правило да има support остава и Blizzard са се постарали да няма недомислици като само отбор от 5 assassins (еквивалента на carry). Тук водеща цел е само едно: изпълняването на мини мисийки, които са различни за всяка карта.
Засега нивата са 6 на брой, всяко от които със свои ексклузвини задачки, които не се различават особено много по идея. Хвани тази и тази точка, за да отключиш на твоя страна еди кой си дракон или голем. Плати на пирата да гръмне кулите на противника и прочее. Всичко се върти около тези мисии и тяхното изпълнение, за да се стигне до сигурна победа.
Обаче как са въпросните битки, ако няма неща като последни удари за злато, магазин за предмети и прочее? Много просто - отборен опит. Вече точките експириънс не се трупат индивидуално, а отборно и на практика единственото, което се иска е да си държиш задника в линията, за да попиваш опит и оттам е бенефитът на отбора ти. Така наречената "First Blood", желана от всеки и причина за рев и гняв ако се изтърве, има почти нулев ефект над точките опит и по скоро служи като подсилване на морала и самочувствието на отбора. Иди го обясни на идиотите, но за тях по-късно.
Няма точки за разпределяне на уменията, те са достъпни от самото начало с изключение на така нареченият ултиматив. Заедно с това всеки герой има свое собствено уникално умение, било то пасивно или активно, което допълва формулата и помага така или иначе различните герои да имат още повече разлики и индивидуалност.
Отборните битки са познатите мелета, но тук в стил Blizzard максимума, до който някой може да остане във фризера (демек мъртъв) е една минута, за разлика от другите МОВА, където расте прогресивно след всяко пукясване. Тук е същото, но повече от минута няма кой да те държи в моргата.
Самата игра е измислена умно, за да се избегне момента „snowball" - или тоя и тоя се нафармиха и имат това и това, „GG". Мне, тук кулите имат муниции, които щом свършват трябва време да презаредят и общо взето положението се свежда до „Няма кой да ви чака цял ден или бутате, или си стойте на задниците и загубете". Това, комбинирано с мини мисиите и джунглата, която вместо пълна с рандъм гадове за злато всъщност има наемници, които ако се убият се присъединяват към общият push. Така, че няма онзи момент, дето нещата се протакват досадно много до почти час. Което ме свежда до следващата точка.
Поради гореспоменатите неща, всичко на всичко една игра отнема измежду 10 - 20/25 минути максимум с редки изключения от по 30 минути и то в повечето случаи поради факта, че отборите се потрошават от бой и зарязват всичко на заден план (не мога да обвинявам никого, отборните битки са прекалено забавни). И все пак е сравнително кратко и бързо.
С оглед на това, че все още се разработва, HotS предлага добре познатият Tutorial (където всичко е обяснено като за руснаци), Practice (ясно е за какво иде реч), Quick Match(или версус с нек'ви срещу нек'ви), Hero League (към което повечето се стремят, там е ранговата игра и драфтинга), Co-op и т.н. Мога само да добавя, че за да играе човек ranked hero league трябва да е първо 30 ниво и да има в притежание поне 10 героя, без да се вземат предвид тези, които са на седмична ротация.
Да, ако е влезнал човек чрез покана (както беше при мен), то получава 0 героя. Има 5 слота с 5 безплатни героя, които се менят през седмица. Има опцията да се купи всеки с пари или ингейм злато, което се вади от куестове (играй Х игри без значение какви, играй Y игри с еди кой си клас герои), които спомагат за набавянето на злато. И да, не е лесно да се трупа злато - има приятен бонус, който е от 500 злато за всеки герой, които достигне lvl 5. Да, като в LoL трябва да ги развиеш до определено ниво, за да отключиш всичко, за наша радост става сравнително бързо и лесно и действително отключваш героя, без допълнителни руни или други лайняни LoL методи.
В това отношение Dota 2 е властелин от пазарна гледна точка, даваща достъп до всеки герой. В HotS за съжаление най-евтиният започва от 2000 злато, като най - скъпите са 10 000. Няма да изпадам в тежки математики, с две думи - да трудно е, но не е невъзможно. Също така не всеки герой пасва на индивидуалният стил, така че човек като се ориентира какво иска, лесно се постига. С оглед на това че са шепа герои в момента, не се учудвам, че е подходено по този начин. И все пак не ми харесва, но да се надяваме, че в бъдеще ще променят това. Има обичайните разпродажби на герои, както и разни козметични лиготии, едни badass, други не толкова. А героите се делят на assassin (carry), support, warrior (tank/initiatior), specialist (pusher/gimmicks).
Следва болната на много хора част, особено ако говорим за MOBA: обществото. Е, засега имам добрата вест, че е много, много, МНОГО далеч от кенефа LoL и веднага след това Dota 2. Не ме разбирайте погрешно, имаме си обичайните арогантни идиоти/глупаци, rage телета, тролчета и руснаци (къде без тях). Хубавото е, че могат също така да се заглушат, което автоматично ги блокира, така че и с 5 метров кол не могат да те пипнат. Редом с това има и действаща рапорт система, която Blizzard окуражава да се ползва при всеки необходим или създал се момент, за да се чисти общността от разни боклучета и лайнари. Засега е OK, като се отворят вратите... тогава вече ще се види...
Като заключение, HotS е игра, направена за нас - тези които нямат времето да се посветят на дълбочината на Dota, да търпят лайнарите от LoL, или просто нямат желанието да губят около час, за да врътнат един мач и в същото време да се гнусят от общността на MOBA игрите. Да им се играе, защото идеята и героите им харесват. Засега Blizzard се движат на правилното трасе, давайки на дългогодишните си, вече подраснали фенове неангажираща MOBA, която дори и с баба си ако искаш може да играеш. Не намирам нищо срамно или леймърско с това. Аз ненавиждам идеята да фармиш крипове, да дебнеш за предмети и прочее. Играта се е съсредоточила в това което всички харесват - кютек, примесен с няколко мини мисии. Да, има тъпанари дето след трилионният път старателно обяснение не разбират от дума и продължават да правят YOLO DIVE, но честно казано след 20 минути всичко свършва. Все ми е едно и натискам бутона за нова игра. Друго страхотно нещо е, че не можеш да си пишеш с ответният отбор, сиреч няма глобален чат, така че са спестени допълнително количество подигравки и тролене, които само убиват мотивацията и морала на твоят отбор или спомагат да се настроят срещу теб. Честно казано, трябва да направят същото и в другите MOBA игри. Така че който е поканен, добре е дошъл да се пробва в MOBA-та за заети хора. Току-виж излезем късметлии и лапетата заклеймят Heroes of the Storm като "леймърска игра без про скил" и ще се върнат към възлюбените си доти и оня кенеф LoL.
FANVIEW е категорията в сайта, в която всеки с повечко желание може да напише ревю за нова или ретро игра, което да попадне в нея. Ако имате желание можете и да напишете контраревю на някое от наличните в сайта – нищо не пречи! Повече инфо – тук!
Още по темата
Все пак съм сигурен, че нещата ще се осерат със стопроцентова сигурност. За съжаление. Нахлуят ли безмозъчните руснаци и разглезените западни тийнове - очаква ни Содом и Гомор. Между другото започвам да си мисля, че трябва само заради принципа да има някаква минимална цена на подобен тип игри, да кажем 10 долара/евро. Или 15. Само с това съм сигурен, че ще се пресече наполовина наплива на идиоти, а и ако ти баннат акаунта за дебилно поведение, то ще трябва да си платиш отново. не съм сигурен, че мнозина ще стигнат дотам... Но това в сферата на дървената философия.
Колкото до цената, едва ли това ще ги спре.
10 евро? Ха, това е нищо, джобни пари за мама и тате. Играта ще стане населена, за това вместо да играя за победа, играя за да стана по добър играч и да постигна победа... нали в зависимост и от възможностите на отбора ми.
Но когато вратите се отворят, all hell will break loose, така че не си правя излишни илюзии. Така е с MOBA-та. Пък и ако ми писне винаги имам опцията да спра да я играя.
Основната цел никога не е била да бъде story driven кампания, приеми го нещо като кварталната игра на футбол или баскет.
Move bot noob, I am mid.
No jungle, gg noobs.