Е, състезателният режим на Overwatch излезе и бих казал, че има нужда от още много работа. Най-меко казано. Поне аз след приключване на тази статия, която може да служи като притурка към основното ревю ще спра да цъкам отрочето на Blizzard, докато не дойде втори, трети или четвърти сезон на Competitive. Защото в момента безумните дизайнерски решения са толкова много, че не виждам смисъл да го играя.
И да, този път Blizzard са изцяло и 100% виновни. В ревюто за Overwatch казах, че играта е добра, но не и хората, които я цъкат. Поне прилична част от тях, де. И именно те разваляха удоволствието за останалите, опитващи се да извлекат максималното от Overwatch. Но в конкретния случай Blizzard са онези, които засират пейзажа.
Всъщност интересното е – нека започна с един плюс – че в Competitive нивото определено е по-добро. Когато хората не напускат нон-стоп игрите и се раздават до последния момент се получава нелошо преживяване. Стават обрати. При угрозата да се губят скил точки, определящи на кое ниво сме в даден момент пък има повече смени на герои, започване на мачове в логични конфигурации – винаги имаме лечител, танк, прилично подбрани офанзивни/дефанзивни персонажи.
Да, има галфони, включително и такива със стотици часове пред Overwatch, които могат да играят с един-единствен герой. Който си го пускат и цъкат като безмозъчни телета с него, дори и да се крайно очевидно, че вреди на отбора. Но какво да се прави – явно има и хора, надарени с достатъчно тъпота, че да не разберат и за стотици часове, че в Overwatch не печелиш нищо, ако си специалист в един персонаж. Особено ако не говорим за някой тип лечителката Мърси, която винаги е от полза.
Няма как да се мине без подобни хора - а също и тролове, които умишлено стоят примерно близо до базата и се движат, колкото да не бъдат кикнати за неактивност, но все пак не участват в мача.
Важното е все пак, че има разлика в хората в състезателната част. Понякога даже виждаме и пичове, които дават съвети тип „Ти смени този герой с онзи“, което води до положителни резултати... в един мач някакъв тип, който не крещеше в микрофона стил PewDiePie, ами го ползваше само за да каже нещо разумно успя да обърне една хаотична среща с няколко добри тактически решения. Иначе със сигурност губехме.
Като цяло тези впечатления са добри. И ако при тези уводни думи вече се чудите – „Какво толкова може да се преебе, че щом големият минус на Overwatch е до някаква степен занулен", то ще ви отговоря надолу.
Нека започна от първата и основна критика – броят скил точки, които определят нашия рейтинг след победа или загуба. Което всъщност е гръбнакът на Competitive режима. Скилът ни се определя в скала от 1 до 99. След всяка победа трупаме някакви точки и можем да вдигнем ниво, след всяка зле развила се среща естествено те падат.
Тук идва първото безумие – прекалено често наказанията за загуба са огромни. За победа пък... много ниски. Системата в Overwatch не гарантира, че при 50% победи ще можем да задържим нивото си! Много често ми се случваше при загуба да падна почти цяло ниво, а след това при 2, дори и три успешни мача да не възвърна загубените си точки! Не се случва всеки път – понякога победата дава почти цяло ниво. Понякога и загубите ни отнемат примерно 1/4 от левъл. Но аз така и не видях логиката. И поне при мен по-често наказанията бяха свирепи, а пък пък бонификациите за победа... скромни.
Пример: имаше един момент, в който имах някаква страхотно успешна серия мачове. Спечелих 6 или 7 поред, което ми донесе скок в скил рейтинга от около 3 нива. След това загубих два мача и директно паднах с 2 левъла. Просто ей-така! Има ли нужда да казвам колко демотивиращо и тъпо е всичко това?
И след около 50, 60 игри в Competitive още не виждам логиката на Blizzard. Не схващам кога и какво определя колко точки ще спечеля или загубя. В някои мачове например единият отбор е Underdog (или аутсайдер, казано на нашенски). Това се случва, когато общият скил рейтинг на единия тим е по-нисък от този на противниците (обикновено с точка-две). На теория това означава, че аутсайдерите ще получат повече точки при победа и по-малко наказание при загуба, нали?
На теория – да. В реалност не видях някаква особена разлика в подобни срещи. Печеля като аутсайдер – точките са си пак същите. Някъде между 1/3 и 2/3 от ниво. При загуба – пак ми се премахваха някъде толкова. Имаше изключения, да. В които от позицията на аутсайдер губех по-малко точки. Но разликата не беше осезаема.
В резултат човек не вижда никакъв прогрес, докато играе Competitive. Можеш с часове да вдигаш две-три нива и след това да ги изгубиш буквално за 20 минути. Което е изключително, изключително нечестно.
Особено и като добавим някои други неща. Например че няма значение как се е провела една среща. Имаше случаи, в които нашите опоненти ни премазваха при уж равни скил рейтинги. И примерно губех четвърт ниво. Честно казано ако в такъв мач загубя повече бих го разбрал, защото сме били изнасилени.
От друга страна в някои супер равностойни срещи, в които има нон-стоп тръпка и отбор печели едва ли не в последната секунда... загуба с 2/3 от ниво. Защо, каква е логиката? Били сме равностойни, защо губещите биват наказвани толкова свирепо? И защо победителите вероятно печелят пак толкова точки?
Едва ли Blizzard ще може да отговори.
Което всъщност ми напомни за нещо друго – първото нещо, което ще видите в Competitive режима са десет Placement мача. Те целят да определят какви умения имате в рамките на 1-99. При мен нещата се развиха неособено благополучно с 2 победи и 8 (поредни) загуби. Знаете ли кое беше тъпото обаче? Че 5-6 от загубите бяха изключително близки срещи и със същия успех можех да съм от страната на победителите. Но Overwatch не отчете това по никакъв начин и ме заби в периферията.
И още по-лошо - в повечето от загубите ми имаше най-шибаното нещо... Sudden Death. За какво става дума ли?
В случай, че някой мач се развива равностойно и двата отбора успешно се защитят, без противник да превземе нито една точка от картата или съответно са изцяло ефективни в атака, то имаме реми. В каквото не е предвидено да завършват мачове в Competitive. В резултат на което имаме хвърляне на монета, което определя кой отбор да атакува в един по-кратък последен рунд. В зависимост от изхода в него се определя победителя в мача. Ако се чудите какво е безумното, то веднага ще ви кажа...
...някои карти са много лесни за защитата. Основно визирам Hollywood. В поне 90% от мачовете, в които аз участвах и единият, и другият отбор се защитаваше успешно. Така идваше време за монетата... при която атакуващият отбор просто беше преебан. В Hollywood е трудно да се превземе първата точка и за 4 минути, колкото е стандартното време. Но в безумния Sudden Death имате по-малко от две минути за същата задача! Както бихте се досетили защитаващият се отбор е супер облагодетелстван...
Така нерядко едно хвърляне на монета решава кой е победителят. Наистина! Защото Sudden Death е тотално недоразумение, което не видях и един човек да харесва – и в чата на Overwatch, и във форумите на играта. Аз успях да се „насладя“ на тази помия още в Placement мачовете, при които 3-4 завършиха с внезапна смърт. В които естествено моят отбор трябваше да атакува... и записахме само загуби. Ако трябва да съм честен при навлизане в истинския Competitive монетата беше горе-долу 50:50 – не ме е слагала по-често атакуващ, отколкото защитаващ се. Там не мога да се оплаквам.
Но знаете ли – когато един оспорван мач се реши на шанс по подобен начин е тъпо. Дори и когато имаш късмета да си защитаващ се. Защото просто съчувствам на противниковия отбор. Абсолютно безумно е срещите да се решават по подобен начин... но Blizzard изглеждат слепи за този казус.
А, да, едва ли има нужда да казвам, че мачовете, които завършват със Sudden Death нерядко включват огромни загуби на скил точки. Ей-така, за да ти е още по-гадно. Хем в равностоен мач монетата се е обърнала против теб, хем и Blizzard ти се изпикава в лицето.
Но не си мислете, че това все още е всичко. Има и други недомислици – например ако някой от противниковия отбор напусне играта... вашата награда откъм скил точки е минимална. Към 1/10 от ниво! Да, точно така – една десета! Тоест почти нищо. И представете си следния сценарий – става някакъв супер интересен и напрегнат мач, вашият отбор все пак печели. Точно в последните минути противник напуска... и вие бивате наказвани за това! Въпреки че сте били супер ефективни и сте смачкали враговете си, накарали сте хора от отбора им да напуснат играта – вие бивате прецакани!
Естествено като се съберат 2-3 подобни победи вие не печелите нищо. Макар и мачовете да са по 10, 15 минути. И хоп, след това с една загуба не само ви се изтрива целия минимален прогрес, но и губите два пъти колкото него.
Би било тъпо да хейтя, без да давам предложение, нали? Е, в случая мисля е очевидно как смятам, че трябва да се случват нещата. Победи и загуби да дават фиксирано количество скил точки. Например при лошо развил се за вас мач – маха ви се 2/5 от прогреса. При успех трупате 3/5 да кажем. Така при съотношение победи/загуби от 50% хем горе-долу поддържате едно ниво (с малък прогрес към следващото), хем и ако примерно спечелите 6 мача и загубите 2 ще видите скок в скила ви. Който е заслужен – не смятате ли?
И да, нека има някакви бонификации за победители от позицията на аутсайдери, нека при изключително равностойни мачове (например стигнали Sudden Death) загубилият отбор да не бъде наказван свирепо. Тогава системата щеше да е толкова по-добра.
В момента? При 50% съотношение победи/загуби е възможно да изгубите и няколко нива. Което е безумно за всяка игра, особено пък Overwatch, в която дори не зависите само от себе си, а от още петима други гащници. Не знам какво са мислели Blizzard, наистина, но в момента скил нивата в Competitive не означават почти нищо. Именно защото не умението определя къде ще попаднете, ами... късмета. Дали в Sudden Death монетата ще ви преебе или напротив. Дали някой от противниковия отбор няма да напусне играта, което означава минимална печалба на скил точки. Дали Overwatch ще е в мензис след поредния мач и няма да реши да ви накаже унищожително за загуба. Или да не ви даде почти нищо при победа.
Безумие. И то безумие, което е дело на Blizzard. Тук геймърите не са виновни. Не те са измисляли случайното количество скил точки, които се раздават. Не те са измислили кенефа Sudden Death. Всичко това е работа на Blizzard. Които с тъпите си решения спомагат... Overwatch да става още по-токсичен.
Защо ли? Когато някой е попаднал от грешната страна на късмета 4-5 мача е изнервен, влизайки в следващата игра. След като е видял 2-3 или повече загубени нива от нищото. Вероятно е да избухне по-лесно, дори и неговите съотборници да не са виновни за нещо. Да играе по-зле, защото е изнервен. Ето това е нещото, до което води лошия дизайн. И за мен е пълна мистерия какво толкова са правели Blizzard досега. За толкова време са изплюли това като състезателен режим на Overwatch ли? Безобразие!
Окей, Competitive режимът ще се преработва. Това е ясно. За следващите сезони. Но кога ще е до някаква степен справедлив може само да се гадае. В момента не е - просто е дразнещ.
Ето, сега влизам в Overwatch. Прекарал съм 15 часа в Competitive - вярвам достатъчно време, за да напиша едно подобно мини ревю. Качвах нива, свалях нива. И като тегля чертата се оказва, че 15 часа съм се въртял в рамките на 5 ранга! Никакъв прогрес. Където попаднеш - там си оставаш. Сякаш говорим за кастовата система в Индия. Раждаш се в някоя прослойка и си умираш в нея. И всичко това започва от десет Placement мача, които могат да те отведат... навсякъде. Късмет.
Не, наистина - искам някой да ми обясни как можеш да вдигаш нива в Competitive режима на Overwatch при положение, че няма никакво значение представянето ти в дадена игра, а скил точките се дават на шанс? Е, аз не виждам такъв. Както и не виждам смисъл да играя нещо, замислено по толкова глупав начин. В Heroes of the Storm системата е милиард пъти по-справедлива от този кенеф тук.
Да, окей, човек може да се хване за онова, което казах в началото на статията. Че в крайна сметка хората в Competitive са по-читави. Което е факт. Може да се играе по-скоро за удоволствие, без да ви пука за скил рейтинга – каквото ви отсъди безумния Overwatch на див късмет – такова.
Но все пак не разбирам защо нещо е скапано, когато може да не е скапано. Защо целият Competitive е един късмет? Къде ще попаднеш, колко скил точки ще получиш след всеки мач, дали монетата при равенство ще се завърти в твоя полза или друга? Не знам за вас, но мен ме подлудява това в една игра толкова много да е основано на късмета. Но ето, че това е Competitive в момента. Едно блато, в което потъваш без перспективи за развитие.
Финалните думи? Бих казал, че заради Competitive режима цялостната ми оценка за Overwatch с пълна сила пада драстично. В момента не виждам нищо, което може да ме привлече в играта. Основата е много добра, както казах многократно в основното ревю... и какво от това? Когато една игра не носи особено удоволствие? Или ще са дебилите в Quick Match, или ще е безобразния състезателен режим, в който има толкова много грешни дизайнерски решения, че човек направо си мисли, че Blizzard нарочно са го направили скапан.
Или накратко - може би след два месеца, може би след четири ще инсталирам и поиграя Overwatch пак. В момента мотивацията ми е нулева.
Още по темата
Разбира се, можеш да играеш и casual, но не очаквай помощ или разбиране от другите играчи.
High price paid for a small reward, както се казва.
Вече съм си казал мнението за тази игра, но тъй като съм дал 100 лева пак ще го кажа - НЕ СТАВА. Съжалявам, но това е моето мнение.
Всъщност няма да се учудя именно някакви прота да са им правили Competitive на Overwatch. Което само по себе си е абсурдно. Трябва да си има про дивизия и място за всички останали голтаци.
Ама то в момента си е ясно - понякога за Competitive се чака по 20-30 и повече секунди. А в началото от раз намираше. Мисля, че на мнозина им е втръснало колкото повече играят толкова по-долу да падат.
Счупена работа както и да го гледаш.
Sudden Death отдавна са обявили, че го махат в Season 2, а колкото до сегашната система, на мен не ми пречи честно казано. Възможно е да е поради факта, че имах една много добра поредица от игри и стигнах до 61ви ранг, което обаче след като проверих, се води the top 9% higher rated players in Europe, тоест всъщност играех играта на много високо ниво или поне се опитвах... там ми биха големи шамари, така, че аз лично определено усетих прогресията, за мен не беше грайнд. Още повече като се има предвид, че започнах от 47, паднах до 39 и се въздигнах до високите рангове.
Иначе нямам идея как си отлепил някакви рангове, аз си стоя все едно и също и това е. Тъкмо да почна да печеля и да тръгвам да се развивам и идват 2-3 загуби, в които просто няма какво да се направи.
Технически и на Playstation няма абонамент самата игра, но ти трябва PS Plus, за да играеш онлайн(като за всички онлайн игри на Плейстейшъна).
За Xbox и Switch... идея нямам как стоят нещата.
Споменах всички платформи, щото не знам за къде ще я вземаш.
Можеш да си го купиш директно от стора, от сайта или от ваучери(озон и т.н.)