hategame logo
FIFA 20 - има очевидни подобрения, но в есенция играта си е същата
пуснато на 07 октомври 2019 от pseto
fifa 20 cover
FIFA 20 е най-добрата игра в серията от години, но за да ѝ се насладите напълно трябва да сте свикнали със скриптовете

grafika
Графиката е добра. Макар че е бърза и аркадна (и има комични, нереалистични бъгове), FIFA 20 има добри и плавни анимации. PES 2020, макар и да има далеч по-реалистичния откъм скорост геймплей, още има какво да изглажда в този аспект.
zvuk
Коментаторите не са много дразнещи, макар че човек може да изкара спокойно и без тях. Атмосферата на стадионите е добра, но саундтракът... прекалено ялов и по-скоро дразнещ.
gameplay
За пръв път от доста време насам ми се случваше да има по 3, 4 часа, в които FIFA да ми е предимно приятна. Но рано или късно играта показва грозното си лице. А ако сте развили нетърпимост към скриптовете... толкова по-зле.
ocenka
Макар и да има светли лъчи във FIFA 20, тя все пак си остава криминална схема в своята есенция.
fifa 20 20

Тазгодишното издание на FIFA беше доста близо до рубриката ънхейтабъл. Най-вече заради факта, че тази година до някаква степен има начин човек да се бори срещу скриптовете, които играта редовно му хвърля в лицето. Как? С две подобрения - в защитата и във владеенето на топката, които ни дават възможност дори и в по-лошите мачове да издрапаме до някой измъчен, късметлийски хикс или дори победа.

Но въпреки това като тегля чертата - FIFA 20 си остава пак същата игра, каквато беше и миналата година, и по-миналата, и така нататък. В своята есенция - пропита до дъното на костите си от скриптове, което не мисля, че ще се промени в обозримо бъдеще. Така човек ако ще иска да изпита удоволствие в мултиплейъра - ще трябва просто да преглътне факта, че в практически всеки мач числата на играчите се разбъркват. Агресия, защитни качества, офанзивни, повратливост, издържливост, всичко. Понякога разликите не са толкова големи. Понякога топ футболистите приличат на сополи. Понякога числата се разбъркват еднакво и за двамата човека. Понякога силно в полза на единия. Признавам - с тези скриптове няма да свикна никога. Научих се да харесвам дори Call of Duty, но това е прекалено много.

Както и да е. Нека не раздувам увода особено и по традиция за ревютата на футболните игри да карам направо към геймплея. Новости. Какви са те?

Първата и най-забележима е при изправеното влизане. То е значително подобрено като ефективност, особено ако задържите и пуснете бутона в правилния момент точно преди противник да се опита да ви мине. Тогава вие почти сигурно отнемате топката (освен ако не са ви се паднали мега агресивни скриптове и числата за защита са занижени драстично). Разликата тук спрямо FIFA 19 и предходните е повече от очевидна. При тях дори и да знаете накъде ще тръгне ваш опонент, дори и да му пресечете пътя и натиснете изправеното влизане, то някак в 50% от случаите се случваше някаква простотия. Или вашият играч магически не уцелваше, или ставаше някакъв двоен рикошет, или нещо друго и все пак ви минаваха. Така нерядко трябваше да разчитате само на късмета.

fifa 20

Сега, особено ако играете срещу по-предсказуем човек, имате много повече контрол. В болшинството от случаите топката се отнема сравнително лесно. Да, онова, всичко това е валидно и с обратен знак. Самите ние трябва да внимаваме какво правим и да не играем прекалено предсказуемо. В някои мачове усещах, че опонентът добре ми е хванал тайминга. Вижда, че правя едно и също. Тогава се опитвах да правя точно обратното при атака - ако разчитам повече на дрибъл да спра и да започна да комбинирам, ако подавам винаги към едни и същи нападатели или крила - да направя нещо различно, например включвайки в нападение някой от бековете или дефанзивен халф.

Дори и посоката, в която тръгнем да тичаме е обект на размисъл. Нерядко аз "по навик" тръгвах да покривам някаква посока защитно - особено ако противникът ми 5-6 пъти преди това беше направил едно и също. Някои от ботовете в човешка кожа така и не се усещаха и продължаваха да блъскат по един и същи начин. Докато по-добрите играчи се адаптираха в движение и редовно ме изненадваха, с което ме караха и аз да мисля повече.

В резултат на което доста мачове ставаха доста интересни. Това, което трябва да е есенцията на една футболна игра. Надлъгване. И сравняване на уменията на двама човека.

Тази новост във FIFA 20 се съчетава добре с другата - контрола над топката. От доста издания със задържане на левия тригер можем да пазим топката - но уловката е, че играчът ни трябва да остане на място. Сега към тази функционалност, която не е променена, ако не мърдаме, има и още едно нещо - движейки се и задържайки левия тригер хем частично пазим кълбото с тяло, хем я държим близо до крака на футболиста ни и можем да се обръщаме бързо и да тръгваме рязко на спринт в някоя посока.

fifa 20 17Статичните положения са преработени във FIFA 20... и разликите далеч не са само козметични

Задържането на левия тригер е екстремално важно във FIFA 20. Когато поемем топката и тръгне да ни връхлита противник - обръщаме се с гръб, поемаме влизането му и ако не сме спънати за нарушение - или се завъртаме и се освобождаваме, или подаваме на опонент. Така една от най-досадните тактики в последните издания на FIFA - нагласяването на дива преса, когато ни нападат противници от няколко страни като вълци и често ни отнемат, преди да можем да се окопитим - не е толкова вървежна. Напротив - сравнително малко хора играят с нея. Понеже е сравнително лесно да отблъснем дори двама пресиращи ни човека, а същевременно защитата на противника се отваря прекалено много за извеждащи пасове след това.

Чрез тези две големи новости динамиката на доста от мачовете се променя. Вече доста хора нагласят защитата си да е по-пасивна, като се залага на влизане в точния момент, а не безмозъчна агресия. Много често стигаме до противниковата дъга и там се опитваме да намерим перфектния пас. А там една грешка - непремерено влизане например - означава пробив на защитната линия и стопроцентова голова ситуция.

Колко добре работят подобреното изправено влизане и новия контрол на топката с левия тригер? Много! Защото дори и скриптовете да свалят статистиките на вашите защитници или повратливостта на вашите халфове, то вие все пак имате шанс и можете да направите нещичко. Което в миналите FIFA заглавия беше... екстремално трудно, близо невъзможно, поне за обикновените играчи, които не са на про гейминг ниво. Дори и когато FIFA 20 решаваше, че футболистите ми изведнъж трябва да започнат да се обръщат като камиони, дори и пасовете ми да бяха слаби и неточни, дори и нападателите ми да бяха пасивни и депресирани, отказващи да търсят пространства за вкарване на гол - успявах понякога да спася 3-4 почти сигурни гола с влизания в точния момент. И успявах да създавам някакви измъчени атаки с внимателно комбиниране и владеене на топката.

Да, не си мислете, че ако мачът е достатъчно лош ще се измъкнете. Защото генераторът на числа във FIFA 20 работи на пълни обороти и ако се случи да ви се паднат прекалено кофти такива - тогава духате. В някои моменти всеки удар е гол на противника ви, дори и далеч извън наказателното. В които топката или минава през всички футболисти, или те стоят и я гледат апатично и дори не благоволяват да си протегнат крака. Понякога централните защитници, няма значение, че имат 87-89 защита, или реално близо 99 с chemitry, не реагират, когато някой даде пас точно през тях и изведе играч сам срещу вратаря. Тези моменти ги има, не са променени и когато FIFA 20 реши да ви пусне "един от онези мачове" - тогава става тегаво.

fifa 20 16

Но нека кажа, че генераторът на числа не работи в абсолютни крайности. Или по-точно казано, крайностите са по-малки, от колкото бяха във FIFA 19, която беше просто скандална помия. Явно EA са усетили, че дори и най-слепите започват да проглеждат колко е скриптирана серията им след миналото издание, та тук е вкаран някакъв ред.

От една страна на мен за едно стотина и кусур мача в Ultimate Team не ми се случи и веднъж онова, което ставаше редовно във FIFA 18 и FIFA 19 - някой да поведе с 4:0 или 5:0 на полувремето, после скриптовете да се обърнат на 180 градуса и да стане някой абсурден обрат до 5:5 или дори 5:6. Тук-таме след 2:0 можех да се върна в мача, но не чак толкова често. От 3:0 или 4:0 не загубих нито един път, нито успях да се върна в мача нито един път. Във FIFA 20 някак тези числа, които скриптовете ви определят в началото на мача не се сменят драстично. Ако видите, че нападателите ви са ялови и голове не влизат - малко вероятно е това да се промени сериозно. Като цяло на полувремето пак числата леко се разбъркват, усеща се подобрено или влошено поведение на играчите ви в доста от мачовете, но няма нищо общо с предишни издания.

Което е плюс. Голям плюс. Именно заради това успях да направя повече мачове на FIFA 20. И бога ми, поне при мен PES 2020 ми вкара по-лоши скриптове от FIFA 20. С обрати от 3-4 гола пасив. При които влизаха ебаси измислените неща. Дори и в този момент не ме е яд и един грам за ревюто, което написах на PES 2020, защото ето, че дори и EA малко са се стегнали със скриптовете си. И дори са ги намалили.

Това обаче не значи, че положението не си остава гнусно. Нека кажа това в прав текст. Тази година се опитах да съм с една идея по-спокоен от обикновено, ама мамка му, не става. Не става и скриптовете просто не мога да ги приема като част от една мултиплейър игра, която има и претенциите да е електронен спорт. Да, тук нещата са по-деликатни от преди, но все още съвсем решаващи в немалко мачове.

fifa 20 22

Тази година, освен обичайните неща, които описах горе, FIFA 20 на няколко пъти играта ме вкарваше в серии от загуби/равенства, при които абсолютно нищо не влиза. Същите ситуации, които моите нападатели вкарват в 9/10 случая в предходните мачове - или в аут, или във вратаря. В някои случаи дори и на празна врата не падаха голове - тогава играчът ми започваше да се движи като на забавен каданс при шута с анимация от 2 секунди при замахване с крак, а вратарят на противник изведнъж се засилваше с карикатурно бързо темпо и вадеше топката. Един от ударите, който ме е яд, че не записах, летеше със сила към долния ъгъл, удари се в гредата и се закова на голлинията (точно на нея, до гредата). Абсолютно нереалистично, против всички закони на физиката. В които виждаш как нещо се активира в последния момент и променя невъзможно летежа на топката.

Когато ви се случи това - да излезете на 4-5 чисти ситуации, да се случат какви ли не глупости, а след това вашият опонент с някакъв измислен далечен удар от майната си да ви бие - това ви влиза под кожата. Или поне на мен. Онези моменти, в които виждам, че мачът е загубен още в началото - те са окей. Там няма нужда от псувни или нерви. Даже ако те поведат с 3:0 или 4:0 първото полувреме с всеки удар от всяка точка на терена - гол, тогава просто си излизаш от мача и толкоз. Ама когато скриптовете се обърнат в средата на интересна и напрегната среща, в която човек се е вглъбил - това може да го изкара извън нерви.

А за самите генератори на числа едва ли има нужда да говоря в детайл. Те са си същите, като в последните години, ако не и повече. Мач с мач не си прилича - в един вашите играчи са бързи и ловки, стрелкат се като ракети и се въртят като малки деца на кокаин, в другия същите футболисти се усещат като танкери. Пасове - в един мач може да се играе направо тики-така, в други изведнъж онова, което е минавало в предишната среща вече е супер неефективно. Пускате еднакво силно подаване - в единия случай топката едвам се търкаля, в другия - изхвърча с космическа скорост. Нищо не се получава.

Пресичанията на пасовете - пак същата история като последните FIFA заглавия. Защитата в някои аспекти е подобрена във FIFA 20, но в този се вижда скриптираността. В доста мачове - дори и да сте в joust (да се задържали левия тригер) играчът ви отказва да пресече топка и тя му минава през краката. Буквално. Канте, Манте, Матюйди, няма значение. Ако играта каже - "Пресичания няма" - и няма. Всъщност когато мачовете се превръщат в тики-така - тогава пресичанията практически не работят. А в други срещи пък футболистите ни са като вълци, сякаш Атлетико излиза срещу Реал или Севиля срещу Барселона.

fifa 20 5

Изкуственият интелект - пак жертва на генератора на числа. За пореден път в едни мачове футболистите ни чинно спазват указанията, които им даваме, а в други си правят каквото си искат. Така и не разбирам защо, въпреки че съм дал супер дълбока защитна линия, в някои мачове играчите ми стоят на центъра на терена и поредният pacewhore, дето няма футболист с под 90 скорост, с 2 паса излиза сам срещу вратаря ми...

...ама поне тази година AI-то не прави глупости само, понеже е по-пасивно. Не спъва противници за дузпи по своя воля, не прави зле премерени опити за пресичания, когато топката е на няколко метра от него и няма шанс да я хване, които го изкарват извън позиция и отваря дупки. Да, пасивността си има и своите минуси, най-вече защото е по-лесно да ни отправят шутове отдалеч. Но като цяло е по-добрата опция в общия случай.

И най-забавното е - отново, че макар и FIFA 20 да е просто един генератор на произволни числа, то именно числата са основният, милиарден бизнес на играта - статистиките на играчите в Ultimate Team. Постоянно гледаш чисълца - скорост, подаване, едно, друго. Купуваш, продаваш. Но почти нищо няма значение!

Тази година имах малко повече късмет, паднаха ми се добри футболисти от тестета сравнително рано и се екипирах с отбор за може би 150-200к още преди премиерата на играта - ами, казвам го със сигурност, статистиките не означават почти нищо. Разбих някакви хора, дето вече имаха Кр. Роналдо и компания, които изпускаха почти всеки удар. По някакъв невъзможен начин. Мен ме разбиваха някакви хора с нападатели по 70 шут или по-малко, които вкарваха от раз, безспирно, отвсякъде.

fifa 20 4Ultimate Team - както винаги гръбнакът на FIFA

Това, естествено, е повече от логично. В контекста на криминалността, която FIFA серията следва чинно от години. Числата да си се въртят. Защото човек никога не трябва да има "прекалено" добър отбор. Прекалено рано. А когато всичките ти нападатели имат по 90+ finishing, то какво повече можеш да искаш? 95? 99? Каква е разликата между 92 finishing и 99 finishing? Че в единия случай вкарваш в 92 от 100 случая, в другия в 99 от 100 случая? Или? Да, най-скъпите нападатели са онези с висока скорост, дрибъл, подаване и шут, тоест всички основни статистики за атака са на макс, но теоритично бърз и добре вкарващ нападател, дори и да струва 1000 злато, пак трябва да ви върши работа, нали? Същото важи и за защитник, който не владее толкова добре топката и не е много бърз, но има 85+ защита и теоритично ако не трябва да се надбягва с нападател с подобен откъм стойност или по-нисък дрибъл трябва да отнема що-годе лесно?

Да. И в по-стари FIFA игри нещата бяха горе-долу такива. Можеха да се постигат победи и с по-слаби отбори. Но след това дойде Ultimate Team и от EA са се усетили - хората няма да купуват още тестета, ако числата не се въртят. Ако не усещаме чат-пат, че тимът, който сме си сглобили е скапан. Заради това един на всеки няколко мача... бам, всички играчи с яко занижени статистики, та човек да тръгне да се замисля за микроплащанията.

Независимо дали имах отбор за 10 000 злато или 200 000 - доста от мачовете ги усещах еднакво. Сякаш играя с едни и същи футболисти. Независимо дали бях с началните Запата и Балотели или по-скъпите Имобиле и Игуаин в атака - в единия мач всеки удар ми беше гол, в другия нищо не влизаше.

Ако се замисля, може би само скоростта във FIFA 20 си се усеща горе-долу еднаква. Вероятно пак заради FIFA 19, в която и слепите видяха как футболист с 50 скорост настига такъв с 90, което е смешно, нелепо и скриптирано. Та сега, дори и футболистите ви да са по-тромави и по-зле подаващи в някой мач, поне си остават горе-долу еднакво бързи. Което е някак и зле, и не толкова зле, понеже pacewhores във FIFA - безброй, това е религия, но от друга страна ако и на твоите играчи не им се бъзика толкова видно скоростта - можем да се справяме със сравнително постоянство с набезите на поредните търчачи към наказателното ни поле.

fifa 20 1

Все пак когато знаеш, че всичко във FIFA 20 е един генератор на числа, чиято цел е да те залъже, че отборът ти не е достатъчно добър и да те подтикне към микроплащания - то съвсем изчезва смисъла от онова, което е практически цялата игра - Ultimate Team. Който режим, колкото и да е гнусен, е достатъчно зарибяващо направен.  

Логиката, естествено, е на мобилна игра. В началото имаш възможности да отвориш много тестета с футболисти, от които точно като в казината имаш добър начален късмет, колкото да си мислиш, че ролетката е с теб. После ако тръгнеш да отваряш още тестета нещата се обръщат, та да си кажеш - "Свършиха ми виртуалните пари, ама ще вкарам малко реални, че да може късметът пак да тръгне с мен...". Чист хазарт.

Когато реших, че съм играл достатъчно Ultimate Team и си продадох отбора, че да не се изкуша да си го пусна пак - отворих повече от дузина супер мега дупер премиум тестета. От тези, които сега са налични за ограничено време. От инвестирани към 200 000 виртуални пари в тях ми се паднаха футболисти за 15-20 000 макс. Това, след като имах добър първоначален късмет. А докато се бавех още няколко дни, за да кача ревюто получих разни награди от другите режими. Пак куп мега ултра супер гига не знам си какви тестета. И от тях нищо.

Очевидна криминалност на хазартна ротативка.

fifa 20 10Volta определено е от положителните страни на FIFA 20

Иначе тази година в Ultimate Team има някои новости. Негативни - ако имаме висок левъл на акаунта от минали FIFA игри вече не можем да си купуваме coin booster-и след всеки мач. С други думи сега 0% от прогреса, който имаме от предишна FIFA, се прехвърля в следващата. Това беше последният мохикан. От друга страна имаме някакви сезонни награди - всеки ден можем да изпълняваме различни неща, с които да фармим опит, който ни отключва тестета, уникални екипи, стадиони, значки и тъй нататък. Началните награди са скромни, а нататък... честно казано не виждам нищо чак толкова впечатляващо също. Но пък тук идеята пак да имате илюзията, че в някой момент можете да отключите по-хубави неща.

Реално и най-добрите методи за отваряне на награди - Squad Battles (в които след победи срещу компютъра трупаме точки и в зависимост от броя им получаваме тестета), Weekend лигата и Rivalries дават бонуси един път седмично. А не по-често. Защо ли? Защото 5-6 дни са цяла вечност, ако искаш да отвориш още едно тесте, хазартните типове няма да изчакат толкова... те ще искат да получат нещо веднага. Да развъртят ролетката. Да видят дали печелят или губят. И чакането, дори и няколко дни, може да ги убие. И да ги накара просто да инвестират малко пари в микроплащания...

Като човек, работил в хазартната индустрия, от една страна се наслаждавам на професионализма, с който е изпълнен Ultimate Team и това как те подтиква отвсякъде към хазарт. Но от друга осъзнавам колко гнусно е всичко това. Особено и когато режимът свободно се играе от деца. Просто е безумно, че Ultimate Team не се брои за реален хазарт. Убеден съм, че всяка комисия, която отсъжда подобно нещо просто няма нейни представители, които да играят достатъчно режима. Защото всеки, който си има някаква представа от подобен тип игри на шанса няма как да не заключи, че говорим за нещо такова в Ultimate Team.
 
Но все пак, ако трябва да съм честен - точно сега, днес, Ultimate Team дава много повече възможности за построяване на сравнително читав отбор, отколкото беше възможно преди. Без да давате пари. Дори и да нямате див късмет. С може би дузина спечелени мача в мултито на Ultimate Team взимате по 45 000+ пари седмично. С което спокойно можете да си построите и цял читав начален отбор. Ако имате такъв - тази сума ви осигурява един-два почти топ играча. Отделно имаме Squad Building предизвикателствата, които ви отварят начално едно десетина и повече големи тестета. Плюс всякакви награди под формата на тестета, хвърляни тук и там. Плюс Weeknd лигите. В зората си Ultimate Team нямаше никакви такива екстри. Там трябваше да се фарми само злато от мачовете. Ама имаше и разходи за договори, squad fitness и други. Тоест да се събере за Кр. Роналдо беше практически невъзможно. Да, сега не е особено лесно. Ама само с паричните награди от седмичните предизвикателства можеш да събереш милион и половина монети за португалеца или Меси... може би за 15-20 седмици. Не че е малко... но е възможно.

fifa 20 6

Тук не искам да се подмокрям по Ultimate Team, естествено - понеже логиката на подобренията е ясна. За да може човек да дава пари, той трябва да е зарибен по режима, а за да е зарибен трябва да я има илюзията, че получава достатъчно от него. Просто хазартни стратегии.

Реално погледнато и тази година Ultimate Team беше същото за мен като миналата, по-миналата и тъй нататък - играх го, колкото да се уверя, че няма смисъл от него, понеже всичко се генерира на случаен принцип откъм числа във FIFA 20. И цялото кесене и губене на време в купуване, продаване, Squad Building предизвикателства - всичко е за кофата. Понеже и началният ти отбор те води горе-долу там, където и пълният ти със звезди състав. Има само някаква илюзия, че по-големите числа означават това, което пише, че означават.

Да, наистина е лесно да се каже - "играй онлайн сезоните". С готовите отбори, вместо да си трошиш нервите с Ultimate Team. Но проблемът е, че същите скриптове, които го има в криминалната ротативка са налични и там. Защото геймплеят на FIFA 20 си е един и същи навсякъде. А мен с всяко следващо издание на FIFA или PES започва да ме изнервя все повече, когато някой мач си върви интересно и справедливо и изведнъж числата се разбъркат в средата му и настане някакъв цирк. Просто искам по-малко скриптове и това е. През 2019 година трябва да може да се измисли нещо по-различно (и нещо, което да не е сенчесто и което разработчиците да отричат изцяло, защото според EA скриптове във FIFA няма, според Konami също няма такива в PES) за разчупване на мачовете от това тайно някакви числа да се развъртат.

fifa 20 9

Но да, поне в онлайн сезоните винаги имаш достъп до топ футболисти, не се занимаваш с това да подновяваш договори на футболисти, можеш спокойно да quit-неш без наказания всеки мач, който виждаш, че скриптовете са ти определили като загуба. В крайна сметка това е по-щадящ нервите режим. И си струва да играете предимно него.

А нека все пак да кажа, че FIFA 20 може и да е много добра игра, когато е сравнително справедлива. С новата защита и владеене на топката. Да, различна е от PES 2020. Да, супер бърза и аркадна е. Някои мачове се развиват сякаш на забързан каданс. Но пък има интересни атаки, интересни дуели между двама човека 1 на 1, когато едно залитане в грешната посока може да струва много. Головете, скриптирани или не толкова скриптирани, са разнообразни. Бих казал повече от онези, които видях в PES 2020. FIFA 20 си има своите положителни черти.

Има и някои други разлики, за които забравих да пиша. Например дузпите и статичните положения са съвсем преработени. Реализирането на 11-метровия удар е по-тегаво сега, като с десния тъмбстик насочваме къде точно да попадне топката, но вратарите се справят доста по-добре, ако хванат посоката (а ако в последния момент мръднем леко тъмбстика настрани - топката почти винаги излиза в аут).

Свободните удари, при които може да се търси пряк обстрел, също са направени по подобен начин. Можем да изберем точно къде искаме да ги пратим, ако натиснем триъгълника (копчето за извеждащ пас) в правилния момент ритаме топката още по-силно и ефективно... не мисля, че някой успя да ми вкара гол от свободен удар, нито пък аз, и тук е по-трудно, отколкото преди. Но пък поне се вижда някакво освежаване на неща, които са били налични може би десетилетие и повече без промяна.

fifa 20 2

Същото важи и за началния удар или изпълненията на свободни удари от дистанция, от която не може да се търси директен обстрел. При тях трябва на сляпо, без никакви индикации, да дадем пас към наш играч. Нерядко ако просто изпомпаме късия пас, което е навик за мнозина FIFA фенове от последните издания, топката отива директно в противник. Защото обикновено играчите се нарежда така, че автоматично остава противник точно на пътя на най-очевидния пас. Съответно трябва внимателно да огледаме какво е положението и по-често да търсим паса по въздух. Да, тук съм леко раздвоен, понеже играта понякога се бави с по няколко секунди, докато отрази онова, което сме ѝ казали, в което време обикновено противникът ни се опитва да пресече "очевидните" пасове и нерядко успява. Много голове падат точно от грешки при начален удар или фаул в центъра... но това не е непременно лошо, понеже човек трябва да внимава и да играе концентрирано, а не наизуст.

Или в обобщение - ще е лъжа ако кажа, че FIFA 20 няма разлики. Някои от тях са адски солидни. Със сигурност това не е същата игра в някои аспекти като FIFA 19. Напротив, доста различна е. Вижда се, че се вкарват нови неща ежегодно.

Но скриптовете си остават нещото, развалящо поне моето удоволствие изцяло. Неслучайно казах - свикне ли човек с тях, спрат ли да му правят впечатление - FIFA 20 може да му донесе доста приятни часове. Иначе... не.

Както обикновено се отплеснах в мултито. Нека отделя малко редове за сингъла.

fifa 20 24

Поне на мен AI-то на FIFA 20, ако говорим за игра с компютъра, не ми допада особено. И е така от години. От една страна пак е прекалено очевидно, когато трудността се качва и сваля, за да са интересни мачовете. Когато компютърът ни поведе, особено с два гола, тогава виждаме как почва да греши пасове и да ни "пуска". Когато ние го поведем се изостря, а понякога след 1-2 атаки ни вкарва гол, който горе-долу няма как да спрем, ей-така ни минава целия отбор и ни отбелязва с перфектен шут. Нерядко AI-то държи топката дълго и "барселонски" без почти никакви грешки, което никога не съм харесвал. Не само защото футболът на Барселона и Испания с Шави и Иниеста с безкрайни разигравания и не толкова често търсене на гола не ми допадаше в реалността. Но когато говорим за игра е досадно, когато гледаш как компютъра си разцъква, а ти обикаляш наляво-надясно в надежда да пресечеш пас и като цяло си в позиция на зрител.  

Говорейки за режими в сингъла - както бихте могли да се досетите нищо не е променено към положително там. Ако не играете Squad Battles в Ultimate Team имате като алтернатива обичайната кариера. Която не само не е пипана от години, но през 2019-а е адски бъгава по незнайни причини. Вече мнозина пропищяха в нета от всякакви безумия, които се случват в нея. Например Ман Сити и Ливърпул, които купуват по 5-6 топ вратари и ги държат дълбоки резерви; всякакви отбори, пускащи третия си състав безпричинно по време на дерби мачове; неработещи европейски турнири, тотално нереалистични трансфери, изпадащи във втора дивизия европейски грандове, произволни шампиони на водещите първенства и какво ли не друго.

EA обеща поправки, някога, в неопределеното бъдеще. Кой знае, може би ще дойдат за FIFA 21. Или казано накратко, опции за сингъл има, ама най-качествените тях отново минават през Ultimate Team.

И за да не забравя - Volta. Уличният футбол се завръща, но този път не е отделна игра, а част от FIFA 20.

fifa 20 19

Признавам, че FIFA Street серията не я играх едно време, тъй че нямам идея доколко Volta е копи и пейст. Но мога да кажа, че говорим за съвсем приятен режим, в който като нищо човек може да убие едно десетина и повече часа.

Какво имаме в него? Общо взето футбола, който сме прекарали детството си в цъкане. Играе се 3 на 3 или 4 на 4, като вратарят е кой завари (последният в защита застава пред вратата). Повечето от мачовете се играят на малки вратички и няма ползване на ръце - трябва да пресечете шута на противник с крак или тяло.

Темпото във Volta е бързо, като се акцентира на различните трикчета и дрибъла, но ако сте им фенове като мен можете да играете и съвсем практичен футбол, който пак да ви носи успехи. Естествено стените на полетата се ползват за правене на пасове или дори удари - такива неща като тъч няма във Volta.

Иначе режимът заменя частично и историята, каквато имаше FIFA 18 и FIFA 19. Тук поемаме ролята на уличен футболист, който ние създаваме в началото, чиято мечта е да стигне до световните финали в този нов вариант на най-популярната игра. За целта ние трябва да издигнем посредствено отборче до висините на спорта.

fifa 20 21

С времето героят ни трупа умения, които се развиват и чрез солидно представяне в мачове (асистенциите вдигат статистиката ни на пас, точните удари - на реализиране и т.н.), и чрез дърво с умения. Периодично получаваме точки, които можем да инвестираме в него, като ние преценяваме дали да вкараме такива в офанзивния, полузащитния или дефанзивния отдел. Да, трите дървета са логични (всъщност "защитното" дърво е същевременно и физическо, тъй че ако искаме повечко сила или скорост пак ще трябва да се насочим към него).

Нашият човек не е сам, разбира се. Обикновено имаме две-три другарчета с нас по време на мач. Те не могат да вдигат нива и уменията им си остават еднакви, но пък за сметка на това обикаляйки света и посещавайки различни турнири можем да си наемаме още футболисти. Които прогресивно стават все по-добри, докато не дойде време и за най-тегавите отбори.

Volta изобилства и от кът сцени, изпълнени с клишета от практически всеки спортен филм, които откровено казано в един момент започнаха да ми стават леко досадни и да ги превъртам. Все пак искам да играя уличен футбол, а не след всяка петминутна среща да ми се изливат още 5 минути елементарни клишета. А, да, също така и не разбрах защо почти всеки във Volta, дори и извън мачовете, имаше яко изпотено лице. Половината герои ми мязаха на някакви наркомани в абстиненция, които едвам-едвам доживяват до следващата доза. Ама това леко в кръга на шегата.

Като цяло Volta, към който бях скептичен, се оказа доста солиден режим. Макар и ставащ леко еднообразен след известно време, най-вече заради ограниченията, които малкото на брой футболисти ни предлагат. Но пък Volta си остава и добър начин да понаучите малко финтове за основната игра.

fifa 20 23

Заключението за FIFA 20?

Геймплят може и да е добър. Скриптовете не са чак толкова ужасни, колкото преди, и тази година направих може би три пъти повече мачове, преди да пусна ревюто, сравнено с миналата. И няма да лъжа, че понякога FIFA 20 ми беше доста приятна.

Промени към по-добро има. Да, знаейки EA е напълно възможно в бъдещи пачове защитата да бъде върната към обичайните си безполезни нива. Нищо не е гарантирано. Но в момента тя е окей, също както и владеенето на топката. Виждат се и други промени, сред които доста по-различните статични положения.

fifa 20 14Карти, карти, карти

Volta също е приятен режим...


...но все пак скриптовете, макар и не толкова безумни като миналата година, са си тук. Може би проблемът си е мой, че ми човъркат нервите все повече и повече с времето, но просто не мога да свикна с тях. И докато FIFA е толкова скриптирана, особено и когато знам какъв е контекстът, а той е хазартът и Ultimate Team, просто няма как да се изкажа положително за нея. А знам, че в близко бъдеще нищо няма да се промени. Вижда се някаква лека светлина в тунела. Вижда се, че след безумната помия FIFA 19 EA успя да се стегне малко. Вижда се, че се чете какво има да кажат хората... а когато скриптовете станаха супер криминални бяха малко намалени след това. Но не мисля, че в обозримо бъдеще те ще бъдат премахнати. Което означава, че или свикваш, или не играеш футболни игри. 

Коментари
sdfs avatar
sdfs
07 октомври 2019
"Вижда се, че след безумната помия FIFA 19 EA успя да се стегне малко."
Спортните игри в днешно време се превърнаха в пълно порно.Правят по 1-2 нови иновации всяка година и хората купуват яко.Нищо че кариер мода не бачка и всичко е бъгнато,важното е казиното да върви.Ще видим истински напредък в тия игри докато не баннат напълно всякакви тип казино боклуци.Лошото е че тази лоша практика се разпростира навсякъде.Само като поиграх малко Tom CLancy ghost recon breakpoint,направо лошо ми стана.Добре че успях да я рефъндна на време.Има повече майкротранзакции от колкото геймплей.
Мисля че повечето сайтове за ревюта трябва да им дават задължителен минус,ако тия неща присъстват в някоя игра.
А иначе колкото до фифа 20 - бих и дал 5/10 само заради лицензите и волта.Аз съм фен на кариерата и от 2013 до сега чакам да видя някакви нови иновации ,но май ще си остана с чакането.
sauron93 avatar
sauron93
08 октомври 2019
Пак е скриптирана,макар и по-малко от ФИФА 19. Аз имам едни 10 часа и ми допада заради новата защита,която след последният пач стана малко като ФИФА 19,най-добре беше играта в първата си фаза ама айде преглъщане го. Въпреки това пак играта е доста напред в сравнение с ФИФА 19.

Това е като цяло,аз не видях други новости освен защитата,новите свободни удари волта.

Ludnichar avatar
Ludnichar
08 октомври 2019
Някак си ми изглежда, че си останал спокоен просто защото си знаел какво те очаква.
На мен така, или иначе, единствения ми досег с Фифа 20 е това ревю, което чаках с интерес. След 18 съм се зарекъл че тотално ще спра това подобие на игра ... поне докато наистина някой орган не им наложи да премахнат микроплащанията. Тогава, може би, евентуално, бих дал шанс.
pseto avatar
pseto
14 октомври 2019
Мачът България-Англия в момента илюстрира перфектно какво се случва, когато FIFA 20 активира скриптовете в твоя вреда и направи играчите ти дебили.
nightwarrior avatar
nightwarrior
14 октомври 2019
Добре де, разбирам, БНТ искат да навлязат в порно пазара, ама го излъчват много рано. Деца го гледат тва.
The_Doctor46 avatar
The_Doctor46
14 октомври 2019
Те,добре,че само 6 отнесоха,че това беше минимума. Скрипта,особено второто,действаше и за англичаните. Съвсем спокойно можеше и 10 да ни набутат.
Включете се в дискусията
Отговор на
Регистрация
Потребителско име
Парола
Парола (отново)
Имейл