Бих казал, че вероятно най-интересното се случи в началото на E3. Тогава видяхме Киану в Cyberpunk 2077 (и получихме датата на премиера), беше обявен Elden Ring, най-накрая видяхме Star Wars Jedi: Fallen Order, а също така и Microsoft обяви новата си конзола. След това темпото сякаш спадна, видяхме доста кратки тийзъри за игри, които бяха обявени или за които имаше слухове, но нищо чак толкова впечатляващо. Поради която причина вероятно E3 се представи някак на средно ниво и може би Gamescom и The Game Awards тази година също ще са на същото, а може би и по-високо ниво.
Но както и да е - какво се случи на E3?
На хардуерния фронт вероятно голямата новина беше Project Scarlett. Това ще е следващият Xbox, който ще се появи през есента на 2020 година. Самото обявяване не е изненадващо или шокиращо. Знаехме, че предстои скоро Microsoft да разкрие, че готви ново поколение на хардуера си. Но все пак някак имаме неформално потвърждение, че 2020-а е годината, в която ще стартира новото конзолно поколение. Най-малкото защото и Sony вече обяви PlayStation 5 и каза, че няма да го видим "преди април 2020-а"... но вероятно японците няма да позволят Micosoft да пусне изцяло next-gen хардуер преди тях. Иначе откъм спецификации за Scarlett ни бяха изплюти куп ключови думички без много контекст тип "8K", "120 кадъра в секунда" и тъй нататък, но разбрахме, че и това конзолно поколение ще бъде базирано на AMD процесори и видеокарти, точно както и миналото.
Ако говорим за обявени игри вероятно три неща ми се понравиха най-много.
Cyberpunk 2077 се сдоби с датата си на премиера - а като за капак на сцената излезе Киану Рийвс, който ще има и роля в самата игра. Естествено ние знаехме, че заглавието ще присъства на изложението и е трудно да кажем, че това бе някакво "шокиращо" представяне. Все пак хайпът за Cyberpunk 2077 е солиден, а и сега вече знаем кога да го чакаме в продажба.
Пак в началото на E3 видяхме и Elden Ring - общият проект на From Software и Джордж Р.Р. Мартин. За съжаление играта бе представена просто с тийзър и нищо повече, като вероятно ще трябва да изчакаме за геймплей. Но според обещанията ни очаква "най-мащабната игра на студиото досега" - и откъм геймплей, и откъм история. Което звучи повече от добре. Макар че Хидетака Миязаки, създателят на Souls игрите и личността, благодарение на която From дърпат толкова напред обяви в прав текст - трудността отново ще е висока и не се надявайте на easy режим.
Заедно с това Watch Dogs Legion ми се стори едно от по-интересните неща на E3. Изглежда с третата част в серията Ubisoft ще се опита да направи нещо по-интересно и разчупено, предлагайки ни солиден набор от десетки главни персонажи, включително и страхотната слабомобилна бабичка, показана от дългото видео, посветено на играта. Можем само да гадаем колко голямо ще е разнообразието и дали ще имаме такава свобода, каквато дебютният трейлър ни намеква, че ще е възможна. Но определено след фригидното начало на франчайза изглежда втората и третата част ще успеят да вдигнат летвата.
Сред по-големите и очаквани обявени на игри беше и Star Wars Jedi: Fallen Order. Е, да, стриктно казано EA не бяха "наистина" на събитието, тъй като те проведоха своята прескоференция от съседна сграда на мястото, където се случва E3. Но при положение, че това се случи в разгара на водещото гейм събитие приемам, че те са били част от него. Та, Star Wars Jedi: Fallen Order - поне за мен показаният геймплей не успя да ме впечатли. Заглавието напомняше силно на по-сух Uncharted във вселената на Междузвездни войни и динамиката не беше много висока. Редно е да отбележим все пак, че говорим за уводното ниво на играта, което е нормално да е по-лесничко, тъй че можем да се надяваме нататък ситуацията да се подобри.
Друг трейлър от игра, обявена миналата година, който никак не ме спечели беше този на Marvel's Avengers. Не че видяхме особено много геймплей - имаше вероятно няколко кадъра, които бяха нещо по-различно от разширена кът сцена. Показаното обаче бе трудно да ме впечатли - изглежда говорим просто за някакво екшън заглавие от трето лице и нищо повече. И тук ще ни е нужен малко геймплей, разбира се, пък и Crystal Dynamics са солидна компания и може да извадят някое асо от ръкава. Все пак ми се струва, че Square Enix можеха да положат малко повече труд да изстискат поне едно "уау" от нас.
Сред по-положителните неща на E3 бяха някои нови игри, пак представени в началото на събитието. Като фен на студиото Arkane няма как да не очаквам Deathloop - съвсем новата игра на компанията. От нея имаме само кратък кинематичен тийзър, но пък от компанията ни обещават, че ще имаме марковия за нея геймплей, позволяващ ни да подхождаме към всяка ситуация както намерим за добре - като в Dishonored и Prey. Ако водим вариант именно на втората абсолютно страхотна игра, то Deathloop ще ми се понрави определено.
За любителите на хоръра пък дойде Ghostwire: Tokyo от студиото зад The Evil Within. И тук геймплей не видяхме, но пък кинематичното видео, представящо ни свръхестествена заплаха, отвличаща жители на Токио ни намеква, че можем да видим нещо стабилно от заглавието.
Заедно с това People Can Fly, една компания, която харесвам адски много заради Bulletstorm, представи Outriders. За съжаление и тук ни бе показан само едноминутен тийзър, което стана традиция на E3, и никакъв геймплей. При силни шутинг механики обаче Outriders може и да се отличи.
Сред по-интересните неща на E3 беше и геймплеят на Vampire: The Masquarade Bloodlines 2. Видеото с дължина от близо 5 минути ни показа различни ситуации - както битки, така и диалози, като мрачната атмосфера и дълбоко застъпен ролев елемент намекват, че ще видим достоен наследник на една от култовите класики от близкото минало. Заедно с това получихме и прозорец на премиера за Bloodlines 2 - периода януари-март догодина. Който тази година беше изпълнен с доста нови игри и изглежда догодина първите няколко месеца на годината пак ще са изпълнени с премиери!
Nintendo също се включи силно на E3. Видяхме куп портове на игри за Switch, включително и The Witcher 3. Беше обявена и новата Zelda: Breath of the Wild 2, отново за портативната конзола на компанията. Като по-лоша вест имаше отлагане на Animal Crossing: New Horizons, а причината - да не се претоварват разработчиците на заглавието с почти невъзможни срокове. Последното бе приветствано от геймърите, особено с оглед на последните скандали в индустрията, но пък фондовата борса не беше щастлива от забавянето до 2020-а година и акциите на Nintendo отбелязаха спад.
И последно - имахме няколко дати за премиери. На Code Vein, който ще видим през есента, Dying Light (най-накрая!), който ще дойде догодина, Gears of War 5, The Outer Worlds.
Несъмнено - и естествено, има неща, които пропускам от тазгодишното E3. И все пак - изглежда събитието с всяка следваща година губи инерция, дори и ако говорим само за броя изсипани кратки едноминутни тийзъри. А също и увеличаващото се количество компании, които не се включват в събитието - например щеше да е интересно да видим какво ни готви Sony, но те предпочетоха да представят в детайл Death Stranding преди E3, а по-късно през годината ще проведат своето PlayStation Experience, за да представят всичко ново, свързано с конзолата им.
Е, все пак през август идва Gamescom, а през декември - The Game Awards. Предстои да видим как ще се представят те срещу E3.
Още по темата
Oтносно новите конзоли, смятам, че няма да са евтини. В най-добрия случай ще са минимум 1000 лв.,а с тези спецификации може и да са 1200. Надявам се, че PS5 ще има 4К blu-ray и HDMI 2.1.
А и Microsoft и Sony тепърва трябва да се почепкат за цените. Ако MS решат да се правят на твърдоглави и пак пуснат по-скъпата конзола може и да го издухат.
Колкото до ексклузивите, най-малкото олекват нещата, понеже Майкрософт релийзват и на РС, което е нормално, все пак правят пари и от софтуер(Windows и т.н.).
Нормално е Сони да стиска ексклузиви, това е единственото, което ги държи в играта.
Uncharted - Naughty Dog
Bloodborne - From
Horizon ZD - Guerrilla Games
Spiderman - Insomniac
God of War - Sony Santa Monica
От топ 5те ексклузива на Сони един единствен GoW им е на изцяло Сони студио. Щото са "талантливи".
В добри игри инвестират, това им го признавам, но те имат нужда от това. Както казах, това е единствената причина да са над Майкрософт.
Xbox е обективно по-добрата конзола - мощност, обратна съвместимост(нещото, за което се възхищаваш на бъдещата конзола на Сони).
Разликата е, че аз, дето имам прилично РС няма защо да си взема Xbox - РС-то ми е по-добре и игрите ги има и на двете платформи. Имам причина да взема PS4, понеже Сони държи игри, които са ми интересни.
А и не съм единствен. Няма ли ексклузиви, пазарния дял на Sony вероятно щеше да е по-зле от Майкрософт, щото чисто като машина Xbox е по-добре.
Има хора които харесват различните платформи, наскоро един приятел си взе Switch, Xbox 360 и PS4 на куп. Който иска купува всичко и играй, който не може, проблема си е негов.
Само трелъри на вече обявени игри и обявени релийз дати на някои от тях.
Едно време на Е3 показваха тепърва хитовете и големите игри, сега показват инди лайна.
Единствено Нинтендо бяха на ниво.
Xbox ще е със стотина лева по евтин от PS5, това им е единствения шанс да се конкурират поне в началото със Сони, дали ще има ефект? Едва ли !
Но пък мисля, че вече се минава отвъд големите изложения, компаниите не искат играта им да изчезне измежду куп трейлъри/тийзъри и предпочитат да изчакат до подходящ, тихичък момент за премиера.