От доста дълго време пазарът на FPS игрите е доминиран от един-единствен вид заглавия – военните шутъри. Независимо дали са научнофантастични такива или пък по-близки до реалността. Какво имам предвид под военен шутър? Игра, в която има автоматично регенерираща се кръв, по картите няма брони и аптечки за взимане, няма особен акцент на движението и най-важно е да се прицелите възможно най-бързо и убиете противник за частица от секундата (често преди изобщо да ви види, след което идва и обичайния въпрос - "откъде, даеба мама му?).
Не знам за вас, но на мен този тип заглавия са ми втръснали от много отдавна. Всъщност, още когато Counter-Strike започна малко по малко да убива Quake 3 и Unreal Tournament започнах да осъзнавам, че няма много голямо бъдеще пред подобни страхотни заглавия. И все пак, дори и през 2014 година се мисли за онези, които искат да усетят тръпката от бързите, френетични пуцалки. Като например Quake Live.
Всъщност това дори не е игра, която е чак толкова нова. Не само поради факта, че в своята есенция е почти същата като Quake 3 Arena, появил се... доста отдавна. Реално дебютът на Quake Live се случи през 2010 година под формата на браузър игра. Това ревю обаче не е посветено единствено на факта, че заглавието може да се свали от Steam – напълно безплатно. Всъщност в новия Quake Live има куп разлики.
Основната от тях? Можете да избирате с какви оръжия да се раждате след всяка ваша смърт. Да, точно така. Същото като в Call of Duty и модерните шутъри. Налични са 4 първични и 4 второстепенни пушкала, които избирате. Така е възможно всеки път като ви гътнат да се раждате с rocket launcher, lightning gun, рейлгън или пък тежка картечница като основно оръжие... или пък помпа, фишеци, плазма и лека картечница като поддържащи.
Когато id Software обявиха тази новина, мнозина бързо отсякоха – RIP Quake Live. И наистина – в шутърите от края на 90-те години беше чисто богохулство да видим подобно нещо – човек да си избира с какво оръжие да се прероди. Винаги имахме едно основно, колкото да не сме баш голи, включително и инструмент за меле побой. Но нищо повече.
Сега обаче Quake се превръща в една стъпка по-близка до модерните шутъри игра. И няма да излъжа ако кажа, че и самият аз си казах – „Това е лошо решение“.
Всъщност, бях в грешка. Възможността да си избираме две оръжия е страхотна и вдъхва нов живот в шутърите от едно време. И съм с две ръце „За“ него.
Аз съм един от хората, прекарали стотици часове пред Quake и Unreal. Никога не съм бил особено добър играч – нямам претенции за това. На абсолютно средно ниво съм, но пък си обожавам този тип шутъри. Някак е друга тръпката да се изправиш срещу някого, който виждаш, че е много по-добър от тебе и да го убиеш в честен дуел. Има удоволствие. А в Call of Duty ти стига само да се родиш зад някого и край. Печелиш.
Същите тези добри хора в Quake и Unreal обаче винаги са били богове в едно нещо – т.нар. map control. А именно – в главата си имат своеобразни часовници кога ще се появи следващия Quad Damage, броня и всякакви други бонуси. И обокалят и по график взимат тези неща преди опонента си. Ако говорим за мач 1 vs. 1 – нещата са малко по-очевидни. Тъй като по турнири и двамата човека са достатъчно качествени и знаят какво правят.
Но в масаката, когато имаме 8 или повече случайни човека, обикновено един-двама знаят какво вършат. И обикновено тези един-двама акцентират на това да събират броните, Quad Damage-а, супер оръжия като BFG-то (да, то не може да бъде избрано в Quake Live като първично – очевидно). В резултат на „обикновения“ играч му се струва, че по картата никога няма брони и подобни бонуси. А всъщност някой ги е обрал по часовник.
Отделям толкова много време за тази тема, звучаща може би като ненужно лирично отклонение, поради една причина. Много често ми се е случвало да изигравам дадени карти в Quake 3 или Unreal Tournament, без да „вкуся“ броня или дори нормално оръжие тип rocket launcher. Само защото някой обира „хубавите“ неща и по този начин не само подсилва себе си, но и оставя опонентите си беззащитни. И ако се изправиш срещу силен играч с картечница в Quake 3, а той има в джоба си lightning gun и rocket launcher… ами, едва ли има нужда да казвам какъв е крайният резултат. Особено ако за цвят е задигнал и някоя броня от картата.
(Лиричното отклонение завърши) Е, в Quake Live това е променено. Когато всички се раждат с rocket launcher и други добри оръжия, то силните играчи нямат чак такова преимущество. Не ме разбирайте погрешно – качествените геймъри се отличават и почти винаги печелят. С много. И доста добро kill/death ratio. Но не е гавра, каквато е преди.
Просто няколко не чак толкова добре премерени ракети по теб ти взимат добра част от кръвта – колкото и добре да се движиш по картата. И в резултат Quake Live се превръща по-малко игра, в която map control-ът е важен и повече в нещо, в което... се акцентира на френетичното действие. Пуцалката и екшъна са налице нон-стоп и хич не ти пука колко често умираш. Важното е да направиш достатъчно фрагове за кратко време, че да се бориш за челните позиции.
Да, Quake Live никога няма да е версия на шутъра, която ще се пуска по турнири и т.н. Това е нещо, правено за обикновените хора. И аз съм напълно съгласен! Защото аз съм обикновен геймър. Не съм някакъв пуритан, който иска да види „истинския“ Quake 3. Не съм и професионалист, който е свикнал с чистата версия на играта. В резултат новостите в Quake Live ми се нравят.
Пък и истината е, че до някаква степен прекалено добрите играчи могат да направят Quake 3 малко скучен. Тъй като доминацията им е прекалено сериозна и на един човек му омръзва да го тъпчат. Това си е нормално, де... естествен отбор му се вика. Но все пак в Quake Live и възможността да се родите с две оръжия по избор, този фактор е намален значително.
Всъщност, като говорих толкова за map control и за избора на оръжия в Quake Live е редно да спомена едно нещо... всъщност нямате почти никакви муниции за тях! Един rocket launcher ви идва с 5 ракети. Картечниците, плазмата, lightning гъна... ами пак същото. Евентуално можете да се справите с 1-2 души... а най-често само един. И след това се чува онова „КЛИК“, което ви казва – сори, пичове, няма повече патрони/снаряди/ток, жица и т.н.
С други думи, Quake Live не е Call of Duty. В което имате практически безброй муниции, когато се преродите. Всъщност сте голи и боси. Пет ракети са нищо за един rocket launcher, а при скорострелните оръжия трябва да сте още по-внимателни. С други думи не си мислете, че сте в прекалено изгодна позиция...
Като цяло мога да кажа следното – изборът на две оръжия не е като в Call of Duty и е идеално направен. Поне по мое мнение. Да, ако избирате сървъри с по 8 души е по-добре – стане ли масака от по 16, то Quake Live е донякъде неразличим от Call of Duty. Но при малко хора има голям акцент на умението и доста по-малък на чистия късмет – къде се родите по картата и дали има някой пред вас, който да убиете лесно.
[caption id="attachment_33593" align="aligncenter" width="525"] Изборът на сървър, в който да играем е прекалено античен за модерните стандарти[/caption]
А що се отнася до самия геймплей, то той е напълно в духа на Quake 3 Arena. Ама наистина – от А до Я. Всичко. Прицелването, движението, бързината, френетичността... че даже и бонусите при убийство. Оръжията са леко променени откъм баланс, имаме и ново такова –тежката картечница, което се води за основно, но е грозно и неособено приятно за игра... почти не видях някой да го ползва. Но почти всичко си е същото както преди. В духа на старата школа. На Quake.
Но нека преди да се впусна в едно голямо лирично отклонение да спомена и някои други новости в Quake Live.
Първо, броните и бонусите като Quad Damage, Regeneration и др. Всички от тях имат таймери на местата, на които се появяват, показващи колко време им остава, преди да се появят отново. Една друга новост, водеща уж до опростяване на играта – примерно виждате, че бронята е наполовина „готова“ да се появи и си казвате – „Все тая, влизам в мелето, няма да я чакам“ – но имате едно наум, ако се преродите наблизо след смъртта си. Или виждате, че Quad Damage-ът има доста време, преди да се появи и не го чакате хич.
За мен, това е добро решение. Позволява на „простосмъртните“ да си мислят, че имат мап контрол. Да видят кога се очаква Quad Damage-ът – нагледно – и да се върнат след известно време, ако са още живи. Хубаво е, че таймерите не са изпълнени с цифри, няма чисълца, които да ви показват колко секунди остават. Вместо това бавно през 5 секунди се изпълва едно кръгче, разделено на малки правоъгълници. С други думи, пак трябва да се замислите за частица от секундата горе-долу какво означават примерно 3 пълни правоъгълничета и колко време има до прераждането на броня, бонус и т.н.
Друга разлика в Quake Live са мунициите. Те са унифицирани – не са насочени единствено към едно оръжие, както беше в класическите игри от серията. Това е логично с оглед на факта, че имате избор на пушкала при прераждането си. И всъщност е добра идея – хем трябва да търсите мунициите по картата, но и същевременно знаете, че винаги ще са ви полезни. Каквото и да имате. С други думи се подстрекава движението и всички не се изсипват на мястото, на което има повече ракети (да, много хора играят с rocket launcher, включително и аз).
Разбира се, има и някои минуси при този елемент. Ако някой се сдобие с BFG-то например, то може да му пълни мунициите до безкрай. Наистина едно кашонче осигурява само два снаряда... но те са достатъчни, за да бъде убит човек. А ако съберете 2-3 и няколко брони, то можете да преобърнете даден мач доста бързо.
В крайна сметка бих казал, че Quake Live е що-годе добре балансирана игра. Успява да извади старото от прахта и да го смеси с новото. И то успешно.
[caption id="attachment_33594" align="aligncenter" width="525"] BFG-то си остава най-могъщото оръжие в Quake Live, но логично не можете да изберете да се родите с него и трябва да си го намерите на картата[/caption]
Не, нямате възможност да ъпгрейдвате rocket launcher-а. Да изстрелва по 10 самонасочващи се ракети накуп, да прави троен демидж и т.н. Нямате пъркове тип „ако ударя някого с помпа и той се залепва на едно място и идва надървен бик, който да го довърши анално“.
Quake си е Quake. Малко по-модерен, но в есенцията си всички са равни. А и е безплатен – споменах ли това? Quake Live не струва нищо – сваляте го и започвате да цъкате. Точка. Никакви допълнителни средства не са намесени по различен начин.
Да, има тъй наречения „classic” режим, в който се отключва класическия Quake 3 Arena. Който не е никак евтин. И е един вид „преимум“ версията на играта. Поне от нея няма особен смисъл, но и аз лично бих я охарактеризирал като нещо чисто козметично.
Като цяло бих казал, че се върнах много назад в миналото с Quake Live. Почувствах се по-млад. И видях, че мерникът ми не е чак толкова по-неточен, а желанието ми да играя истински шутъри хич не е стихнало. Просто не съм имал тази възможност с Call of Duty и всички останали модерни чикии. Е, Quake си е истината.
Чувството, че няма странични фактори в един мач е страхотно. Всичко е умение и дори когато умреш осъзнаваш къде си сбъркал. Какво не си направил. Знаеш, че твоят мерник – и неговата неточност – е причината да не си записал даден фраг.
Като за преди край обаче ще посоча може би най-голямата ми критика към Quake Live - няма шибана кръв! Да, точно така - в оригиналната игра можехме да направим някого на пастет, а няколко взривени трупа допълнително покачваха адреналина. А и си е друго след някой напрегнат сблъсък да се изгаврите с противник, вкарвайки една ракета на умрялото му тяло. И превръщайки го в разкървена пихтиеста маса.
Уви, тези елементи не са налични вече. За мое голямо съжаление. Всичко е хипи, оставаше само розички и цветчета да излизат от труповете на противниците. Но какво да се прави - това е един от минусите на 21 век.
В заключение мога да препоръчам искрено Quake Live на всички фенове на старата школа шутъри. Няма да сте разочаровани – със сигурност. Напротив, удоволствието за вас ще е сериозно. Видно е, че старите игри от жанра са много по-добри от модерните помии и можем само да се надяваме да са все повече. А пък ако има някои модерни елементи като тези в Quake Live – стига да са интегрирани достатъчно добре – защо не?
Още по темата
Та идеята ми е, че ще е яко да се направи един хибрид тип Quake Live, който да включва доброто от старите и новите игри. Идеята с loadout-и е добра, стига всички да се раждат равни и оръжията да са възможно най-балансирани. Също така НИКОГА в никакъв случай не трябва да има регенерираща се кръв... тръпката да си на 1 кръв и да направиш 3-4 фрага е невероятна (във видеото горе успях да го направя, като чак накрая осъзнах, че съм на 1 кръв и ако скоча в мелето ще умра ).
Но да, дано се обмисля нов Куейк... въпреки че някак няма да е същото без Джон Кармак като главен инженер.
Поздрави
@0153 - мдам, определено си е друго старата школа.