Графиката е окей. Анимациите и усещането от футболистите вече е много назад от това в PES 2019, адски аркадно е. Но все пак визуално FIFA 19 става.
И откъм звук ситуацията е окей. Приличен саундатрак, който да слушаме, докато обикаляме менютата на криминалната схема Ultimate Team. Добри коментатори в мач.
Геймплей, скриптиран до неузнаваемост отново. Срещу хора FIFA 19 няма голям смисъл. Прекалено много зависи от странични фактори. Срещу комптюъра играта е някак по-добре.
FIFA 19 не се опитва да бъде "игра", явно дори и няма подобни претенции вече. Това е една долнопробна ротативка в казино и нищо повече.
Имаше един момент, доста кратък, в който си казах - "Абе, може би EA малко са понамалили скриптовете във FIFA 19 и са пооправили пасовете, играта ми изглежда по-справедлива". Естествено в момента, в който тази тотално безумна мисъл мина през съзнанието ми си казах - "Айде да поцъкам още, преди да си вадя изводи". И да, водопадът от урина и изпражнения ме обля с пълна сила, когато започнах да играя повечко срещу реални хора. Тогава осъзнах, че нищо не се е променило. Тогава се уверих, че подобно на FIFA 18 пред себе си имам една посрана ротативка, която съществува единствено за да смуче пари от пристрастени към хазарта. Игра, в която геймплей почти няма.
Окей, ако директно срежете всички LAN кабели у дома си, за да не се изкушите да цъкате FIFA 19 срещу реални хора - тогава може би срещу компютъра играта ще е окей. Да, пак е супер скриптирана и ясно се вижда т.нар. momentum, в който компютърът в един момент ви пуска, сякаш е пияна квартална шаврантия, която току-що сте черпили Джак от личната изба на цар Киро, а в следващият ви бие тупаници в муцуната, сякаш е назобеният и не по-малко пиян приятел на пияната квартална шаврантия, която е видял, че я забивате. Но поне в този момент FIFA 19 носи нещо като удоволствие.
Изкушите ли се обаче да играете срещу хора... освен ако не извади шанс ще усетите как по лицето ви се стича нещо жълто, лепкаво и гнусно и да, това е дехидратираната урина на EA, която ви облива във всеки момент, в който помислите FIFA 19 за нещо различно от криминална ротативка.
Цялата помия, за която говоря в последните години, свързано със серията е тук. Положителни качества, особено след като играх прекрасния PES 2019, общо взето няма.
Окей, EA представи една нова механика. Която на теория изглежда интересно. Възможността да се направи перфектен шут. За какво иде реч? Когато изпълните удар към вратата, независимо какъв (прехвърлящ, техничен, стандартна тупалка) над главата на футболист се показва индикатор. Идеята е да натиснете повторно шута в момента, в който две линийки се засекат в зелената зона на въпросния индикатор (което се случва малко преди футболист да направи контакт с топката). Тогава биете супер добре насочен и прецизен удар. Ако избързате и линийките са в червената зона има значителен шанс шутът да се провали, а пък в неутралната жълта зона общо взето може да стане всичко. В случай, че изобщо игнорирате тази механика футболистът ви ще ритне стандартно топката (както се случваше във FIFA 18 и предишните).
На теория звучи яко, нали?
Да. Но на практика абсолютно нищо не се е променило. Въпросните нови шутове са поредният пласт боя връз скриптирания геймплей на FIFA 19.
Защо казвам това ли? Тъкмо изиграх поредния скандален мач, в който се паднах с някакъв доста слаб опонент. Имах над 15 точни удара към вратата от всякакви ситуации. Включително и на почти празна врата. В може би 5 от тях направих "перфектен" удар, но или вратарят спаси, или топката се удари в гредата. На няколко пъти бих стандартно и пак - нищо. Тогава разбрах, че всичко си е все същото. FIFA 19 отново си решава кога да ти позволи да вкараш гол и кога - не. А този нов прецизен шут е някакъв тип оправдание на EA вероятно. Тип "ми то ти не вкара на празна врата, ама ПРОБВА ЛИ да уцелиш зелената зона". Естествено аз уцелих зелената зона доста пъти и топката пак не влезе... но тогава EA сигурно ще каже - "Ами то няма гаранции, както е в реалния футбол, пък и иначе геймплеят щеше да е ала-бала-ница..."... яжте ми хуя, EA. Знам, че няма да фалирате, защото има достатъчно пристрастени към хазарта и други психари, наливащи хиляди в Ultimate Team. Но не се правете, че правите нещо различно от ротативка.
Както и да е. Отплеснах се. Та за новата механика на EA - тя е само козметична. Реално идеята е, че оригиналната траектория на шут може да се промени леко, за да стане неспасяем. Което е окей като замисъл. Понеже би било тъпо ако уцелите някаква G-точка да вкарвате отвсякъде, нали? Само че пак се връщаме на изходната позиция, при която FIFA 19 предварително е определила какво ще стане в даден момент. Дали шутът ще е добър или напротив. Така и да ритнете перфектно - вратарят спасява. Ако топката излиза - то с перфектен шут я извъртате леко, колкото да се удари в гредата, което в общия случай не води до нищо положително.
Все тая е какво редите в тези екрани... футболистите ви в мач ще правят онова, което им е кеф на тях
Говоря за ситуации с живи хора, де, нека го кажа! Понеже FIFA 19 е далеч по-справедлива с вас, когато играете срещу компютъра и перфектно направените шутове по-често влизат. Макар че нерядко това се случва от прекалено големи дистанции, при което стават тотално нереалистични и откровено абсурдни голове.
Както и да е. По традиция за футболните игри ще карам директно с геймплея. Който в своята есенция е същият като миналогодишния. Може да прочетете някъде, че пасовете тази година са по-трудни за правене, има по-малко пинг-понг, играчите са по-мудни и не толкова аркадни... и в някои мачове ми се струваше, че е така. Но това беше само понякога! В останалите моменти FIFA 19 си беше все същата аркада в която се подава наизуст и в която топката минава през краката на футболисти с 90+ защита.
Аз лично не мога да кажа какъв е точно геймплеят на FIFA 19. Бърз или бавен. Изискващ прецизност при пасовете и задържане на топката или пък пинг-понг помпане. Защото всеки мач е тотално различен. Защото скриптовете определят какво ще се случи. Какви числа ще имат футболистите в дадена среща. И може би някой про геймър може да се ориентира какво да прави във всеки един подобен момент, но аз лично не мога.
Да, споменах числата и нека започна с тях. Те за пореден шибан път не означават абсолютно нищо във FIFA. Тотално, мега, хипер, титанично нищо. А като допълнителен шамар в лицето EA обяви, че "ще направи играта по-ясна" и показва ясно, в прав текст, какви са ефектите от chemistry-то в Ultimate Team. Според което бюджетният ми Джошуа Кинг има 96 от 100 finishing. Но това пречи ли му да пропусне 5-6 пъти от идеални позиции перфектен шут? Естествено, че не. А моят опонент с поредния футболист с 95 скорост и 70 шут ми вкарва от майната си най-нелепите голове, при които вратарите се държат като олигофрени и които няма да допусне дори и Иванков в залеза на своята кариера.
90, 95 защита? Пресичания на подавания, ала-бала? Няма такова нещо, брат ми. Краката на най-добрите защитници в света са не по-малко разкрачени като онези на споменатата горе шаврантия и всичко минава през тях. Когато FIFA 19 прецени, де. Понеже в едни мачове защитата ви е бетон, в други същите футболисти се държат като пълни катили.
Генераторът на числа се усеща постоянно във FIFA 19. Както и във FIFA 18. При агресията на футболистите. При точността на пасовете. В абсолютно всеки аспект. А големият абсурд, както вече писах многократно, е фактът, че всичко в играта се върти около Ultimate Team. Да намерите по-хубави футболисти с повече подаване, шут, сила, скорост, цялостни дефанзивни и офанзивни статистики. Ах, какво безумие. Ах, какво безумие, когато числата, които са написани в интерфейса нямат почти никаква връзка с онова, което се случва на терена.
Когато един футболист с 50/100 скорост успява да настигне друг, който има 99/100 скорост и то безпроблемно - тогава има някакъв проблем с тези числа. Когато един футболист с 95/100 точност пропусне пет стопроцентови ситуации поред, значи точността му не е 96/100. Когато един футболист с 90 пресичане на топката не може да спре топка, която минава на 2 сантиметра от него - значи той няма в реалност 90 пресичане.
Именно това е най-подлудяващото във FIFA 19. И FIFA 18. И FIFA 17. Не че някой си байхуйовец е налял хиляди долари в Ultimate Team и в ден първи има най-добрите футболисти (каквито хора имаше, мамка му, въпреки че FIFA 19 може да се играе само на PC с Origin Access Premier... сървърите бяха пълни и 2 часа след старта вече имаше невъобразимо добри състави!). Подлудяващото е, че губя часове да събера сравнително евтини футболисти, които да подхождат на стила ми на игра, правя някакви формации и тактики - накрая мачът почва с произволни числа и произволни стратегии на играчите ми.
В резултат пред FIFA 19 в нито един момент не почувствах, че владея положението в даден мач. В някои срещи виждах, че мой опонент е очевидно по-добър и някак стигах до хикс примерно след 10 негови фрапантни пропуска. В други трябваше не само да треперя, но и да губя от тотални слабаци - моментите, в които правя десетки положения и просто нищо не влиза. Тъй като аз знам какво ще стане и знам какво да очаквам от FIFA, то удоволствието беше буквално нула. Когато съм напълно наясно, че дори и привидно да ми върви сега в някой момент играта ще ми го вкара отзад. С някоя от плеядата безумни скриптирани ситуации. В които при сблъсъци между играчи топката се ускорява нереалистично с десетки и може би стотици километри в час и прави някакви невъзможни завои, колкото да стигне до правилния футболист (ваш или противников, зависи какво реши играта). В някои моменти ваши играчи необяснимо отказват да играят топката, правят първи докосвания, на които не е способен и Лукаку в най-лошия си ден и тъй нататък. Вратарите също страдат от дебилизъм, в един от мачовете тъкмо се радвах как водя 3:0 и стражът ми по тотално абсурден начин успя да уцели опонент, който беше на 10 метра от него на границата на наказателното и топката да влезе във вратата след това. Не че не спечелих, но просто ме издразни как FIFA 19 ми каза в прав текст - "Пич, тука аз определям нещата, ти си едно портмоне, което трябва да налива кинти в Ultimate Team".
Всъщност вратарите, понеже заговорих за тях, страдат от пълно раздвоение на личността. В духа на FIFA от последните години. В един момент правят мега нереалните спасявания. В следващия - примерно когато някой изпълнява център - могат да получат гол по всякакъв начин. Например от някой супер фригиден удар по земя от 40 метра, който и аз няма да пусна ако пазя!
А, да, не си мислете, че тотални дефекти на FIFA, които го има от вече десетилетие време са поправени. Пак когато някой изпълнява център целият ви отбор е супер статичен и е супер лесно да ви върнат гол веднага. Но пък не можем да очакваме нещо подобно някога да бъде оправено, нали?
Тръгна ли да говоря за физиката... особено след Pro Evolution Soccer 2019... всъщност има ли смисъл да говоря? То няма база за сравнение. В PES 2019 вече се опитват стабилно да гонят реализма. При карамболи и рикошети. При цялостното владение на топката, която яко се усеща като наистина отделена от футболист. Във FIFA 19... понякога играчите са като магнити и кълбото се залепва към тях, сякаш е метално. Такива рикошети, карамболи, траектории, които ще видите - физиката не ги предлага в реалния живот. Ама и физиката в реалния живот не е скриптирана, за да носи пари от Ultimate Team.
Реално погледнато тази година дори нямам издръжливостта да нахейтя FIFA 19 както си е подобаващо. Какъв е смисълът да повтарям предходното си ревю? И в голяма степен - онова от 2016-а, когато май не вкарах FIFA 19 в хейт ревюта, а ако се замисля - трябваше.
Разликите в геймплея са козметични. Примерно тази година можете да изселите топката и тя да удари противник в ташаците. В реалния футбол това го виждаме в един на десет мача еднократно, ако е и толкова. Щото все пак ритнитопковците си държат на топковците, а освен това са професионални атлети, а не малоумници и могат да се предпазят в общия случай. Но във FIFA 19 ситуации от Лоурел и Харди - бол. Не знам дали има мач, в който поне 5-6 пъти топката да не срещне мъдите на играчите, които искат да блокират шут. Но нали EA трябва да симулират дейност.
Козметични екстри има, включително и механиката на точните шутове, но реалните неща не се докосват. Но то и няма нужда. Няма логика да се докосват.
Когато нещо носи милиарди долари приходи годишно, значи то работи. То работи отлично във вида, в който е. Това, че някой галфон като мен хейти няма никакво значение. Аз ся трия FIFA 19, дадох 30 лева за едномесечн абонамент на Origin Access Premier, който веднага спрях. И това е. Но същевременно ще има стотици хиляди хора, които ще наливат по 20, 30, 50, 100 евро месечно в играта. После ще прочетем някоя статия как някой не бил осъзнал, че е дал 5000, 10 000 паунда за Ultimate Team. Така разбираме за какво иде реч.
Ние там си говорим за някакви схеми на игра, дали пасчето стига както трябва или не стига, там шпагатите ефективни ли са или не, някакви там други тъпотии, свързани с геймплей в игра. EA прави друго, EA си гледа казиното. Ротативките да работят. Да падат кинти. И дам чат-пат да им хвърлят по пласт боя.
Ей ти някакъв сингъл режим, на ти Шампионска лига. Доста от режимите остават непроменени с години. Но и защо да се пипат? Все тая. Ultimate Team е важното, скриптовете за Ultimate Team са важните, там да наливат пари пристрастените. Останалите там да хвърлят 120/140 кинта за FIFA-та, да играят там каквото играят и да се махат. Не са целева аудитория. Не са никаква аудитория.
И да, нека да кажа, че все пак ротативката на Ultimate Team е пристрастяваща. Колкото и да я мразя и да я презирам, мамка му. Пак прекарах една нощ до 4 часа и целият ми следващ ден беше изгубен. Пак с часове решавах Squad Builder Challenges с надеждата да ми се падне някой як футболист в края. Което, естествено, почти не се случи, играта едвам-едвам ме изкара на нула. Понеже от ротативки се печели рядко.
Но все пак EA са го направили добре. За щастие нямам проблеми с хазарта, но ако имах - мога да видя как Ultimate Team би ме хванал. Измислен е прекрасно.
За мен обаче нещата се развиха точно по начина, по който и предишните години. Ultimate Team ме зарибява, на работа гледам някакви тестета и футболисти, мисля тактики. Прекарвам часове в построяване на отбор, фармя точки в сингъла, за да съм по-подготвен в мултито.
И момента на приземяване идва като в онзи описан от мен мач, в който от 15 удара нищо не влиза и някакъв дебил със смешни шутове от майната си през цялата ми защита ми вкарва с футболист с 65 точност. Тогава автоматично се сещам за всички подобни мачове, сещам се колко нерви съм хабил през годините. Виждам, че няма нужда от това сега. Спирам играта, трия и адиос, FIFA 19.
Да, ако се върна назад в миналото, когато ревютата ми за FIFA бяха доста положителни - пак ги имаше някои безумия. Пак имаше мачове, в които нищо не влиза. Пак имаше срещи, в които всеки удар е гол. Но поне беше сравнително равностойно и за двамата играчи. И най-вече - имаше защита. Ефективна. На FIFA 19 знам отлично какво ще направи поредното дете, което търчи безмозъчно по фланга и след това свива в стил Робен навътре. Обаче в зависимост от мача или го премазвам и му взимам топката, или защитникът ми успява по някакъв невъзможен начин да не близне кълбото и да направи дузпа, или пък любимото ми - успешно уцелвам топката, уж отнасям футболиста на противника, имащ примерно 50 сила при 90+ на моя дефанзивен играч, но неговият човек магически остава на крака, изблъсква моя и задържа владение. И след това се освобождава. При липса на защита и в реалността, и във виртуалния футбол нещата отиват при шанса. На игри като FIFA 11, FIFA 12, FIFA 13 някой много по-слаб от мен не успяваше да пробие защитата ми. В най-лошия случай ако играта настояваше да пропусна всичко имаше 0:0. Но това вече е антична история.
FIFA с тазгодишното си издание се върна в най-мрачните си времена. На тотална скриптираност, при която геймърите имат малък, илюзорен контрол относно това какво се случва. Предполагам, че има някакъв правилен начин да се играе FIFA 19 от про геймъри. Които биха казали - "Аз имам 90% победи" и т.н. Окей. Дори и да има начин, включващ ползването на все едни и същи чийзи формации и инструкции, с които да се намали влиянието на скриптовете - мен не ме касае. Опитвам се да играя за удоволствие и нямам никакво намерение да играя по системи, както правят много хора (и разбира се тези системи работят, защото FIFA е малоумна и насочена към децата, например досадното подаване покрай стената при пряк свободен удар, което в общия случай донася сигурен гол от нищото... стига играта да е в настроение да ти дава стопроцентови голове при излизане сам срещу вратаря; тази година и корнерите пак са OP и головете, които падат от тях са прекалено, прекалено много...).
Ревюто тази година е по-кратко, но реално - има ли нужда да повтарям същото като миналата? Ето я тук по-дългата и по-аргументирана статия от настоящата. Понеже сега просто не ми се повтаря. Пък и има ли смисъл?
Или като последни думи - за сингъл FIFA 19 може и да става. Там все пак скриптовете са така настроени, че геймърът да има по-голям шанс. Вероятно извън Ultimate Team е дори още по-добре. Но вече имам дълбока неприязън към FIFA. Принципна. Когато знам, че е ротативка. Поради която причина тя не може да ми донесе удоволствие. Няма никакъв кеф и в сингъла да знам, че криминалната схема на EA ми пуска победа в някой момент. Защото FIFA почти ти го навира в очите. Почти ти казва в прав текст - "Брат ми, виждам, че нямаш милиарди като нас, EA, тъй че ето ти една победка, ама все пак ще направя вратаря идиот в последната минута на мача да знаеш кой е човекът с голяма патка наоколо".
Безумна криминална схема и майната им на EA. Толкоз.
Още по темата
Иначе гледам в youtube са качили видео с всички абсурди в новата фифа и то само отнасящо се за демото..
Ама... пак е по-добре, отколкото да играеш срещу реални хора. Там е лудост. Де да знам, може би ако се играе UT само сингъл може и да има някакъв смисъл. Ама просто цялостния геймплей ми се струва доста далеч от истината, конкретно сравнено с PES 2019.
П.С. Все пак с Origin Access Premier е хубаво, че за 30 лева получаваш цялата игра, което си е напълно окей сума.
И точно за Origin Premier си мислех, ама... явно като се наситя на ПЕС тогава.
Пък и ся гледам PES Universe са пуснали нов Option File с Бундеслигат.
Само че мен ме дразни самата идея на това да трябва да стана едва ли не про, за да мога да измъкна победа с 4:3 срещу някое дете, което не може да ми вкара гол, ако не е някое чийзване тип корнер, гола от център, гола от свободен удар след обичайните пасове, за да излезе футболист сам срещу вратаря и т.н. Ето, последния мач, който изиграх на FIFA 19 - гледам как дефанзивния ми халф с пълна stamina, high workrate и инструкции на целия отбор за постоянна преса стои на няколко метра от противник като пирон и не прави нищо. Даже не се движи. Лефтнах и изтрих FIFA.
Иначе за PES - горе-долу допреди две години споделях твоето мнение. Струваше ми се прекалено дървен и муден. Тази година мнението ми е съвсем различно. Да, изисква се свикване с него и да, геймплеят е толкова различен, че е все едно играеш футбол за пръв път. Ама поне е за добро и за търсене на реализъм. Представям си пинг-понг децата как гледат с потрес PES 2019, ако трябва да го цъкат.
P.S. Няма сравнение и при коментаторите на двете игри-ФИФА и PES. Пичове, само аз ли мисля коментаторите на PES-а за мега дразнещи? Честно, хвърлял съм контролера и съм трил играта, само като ги чуя тези миндили след гол на противника как едва ли не се насират от радост? Независимо, че водиш с 3-0 примерно и ти вкарат? Същите ли са тази година? Да знам, да чакам следващия PES
На Фифата всичко е много по-спокойно и професионално като озвучаване! Предполагам, че за всеки влак си има пътници, но ярко ме дразнят такива елементи тип Алекси Сокачев Същите са идиотите по Диема, назубрили статистики и се почва - последният гол на Ашли Йънг е през април 2011 в един мрачен следобед, когато валя дъжд над Олд Трафорд и имаше двайсет и три хиляди и шестима фенове с дъждобрани Коментирането на мач го могат много, истински малко са майсторите- примерно Борис Касабов или Боби Борисов са изключителни- така ти поднасят статистиките, че ти се забиват небрежно в съзнанието. Не става само със зубрене, трябва много опит и много гледани и коментирани мачове
Междувпрочем мен коментаторите рядко ме дразнят наистина и в игрите, и в реалния живот и е нужен екстремален дебилизъм, за да се изнервя. Който е постижим в общия случай само за Канал 1. Там стигам до ситуацията да си говоря с телевизора и да казвам - "Вие ебавате ли се с мене, как изобщо можете да ги говорите тези неща".
Но реално погледнато Белгия е Белгия, плюнка на световната карта и плюнка за приходите на EA. По-скоро говорим за символичен жест. Хубаво е все пак, че САЩ започва да вади нож, а това е далеч по-голям играч (а в последните години FIFA набира яко популярност там и постоянно е в топ 10 на класации по продажби, а с оглед на мащаба на САЩ това означава, че американският пазар е сред най-големите за FIFA, а като нищо и може би най-големият след вероятно британският).