Графиката на FIFA си остава добра, а броят анимации на футболистите се увеличава всяка година.
Щом звука на FIFA серията се ползва и в реални мачове като фон по време на пандемия, то това е достатъчна похвала за него.
Скриптиран и аркаден. Така накратко може да се окачестви геймплеят на FIFA 21. А като добавим ужасната защита, то има малко в него, което да ми допадне.
Ясно е, че който си играе FIFA всяка година ще продължи да я играе. Но ако се чудите дали серията случайно е тръгнала в правилния път - то отговорът е не. Не и тази година.
Писането на ревюта за FIFA става все по-трудно с всяка изминала година. Защо? Понеже серията е дотолкова копи и пейст, че няма за какво да се хвана. Няма какво ново да кажа. И миналата година се чудех дали има смисъл да пиша ревю или ще е най-добре просто да пусна един линк към онова за FIFA 19. Сега съм на същия кръстопът. Всъщност дори в още по-голяма степен. Понеже аз не видях абсолютно никакви разлики между FIFA 20 и FIFA 21. Играта е абсолютно същата. Дотолкова, доколкото и най-малките детайли не са пипнати.
Същият геймплей, същите проблеми.
И оттук нататък не знам как да подходя. За скриптовете ли да говоря? По дяволите, вече като чета из интернет почти всеки се е съгласил, че те съществуват. Почти никой не го отрича. И то напълно нормално. Преди 5 години може би беше нещо като теория на конспирациите. "Случайност". "Ми то в реалния футбол какво ли не става". Ама вече е ясно и за слепец, че има слайдери, които се движат наляво-надясно в рамките на мач, променяйки драстично поведението на футболистите ни (без да има визуална индикация за това).
В някои мачове играчите ни се усещат така, сякаш са ги натоварили с по няколко торби цимент и са ги накарали да тичат. В други дори и най-дървените ми защитници се обръщат като Меси и Иниеста в златните им години. Числата се сменят постоянно във всеки мач. На всичко. Скорост на играчите. Точност на пасове и шутове. Дефанзивни умения.
Обичайните шитни още са си на линия. Например как след всяко изпълнение на център цялата ви защита стои и не мърда. Наблюдава в ступор как противников нападател тича край тях и не правят нищо. Разбира се всеки опикан чийзър знае това перфектно и се впуска на спринт по крилото с някой футболист в търсене на евтин гол. И нерядко успява да го отбележи.
Попаденията в 45-тата и 90-тата минута? На линия са. Ако изпълнявате корнер или изобщо ритнете някак топката към вратата в края на мач - имате почти сигурен гол. Обрати след 80-тата минута? Да, бейби. Колкото искате. Ако единият от двамата играчи води с 2 или повече гола - да внимава, защото в последните минути ще настане кошмар.
Възможност за вкарване на попадения "по система" - когато при изпълнение на свободен удар например защитниците са така подредени, че можете с един пас да се озовете сами срещу вратаря? Или от корнер при определена подредба на играчите? Разбира се, че ги има.
И е интересно, че някои от тези неща са налични в серията от шибано десетилетие! Тука не говорим за едно издания. За две. За пет. Или за осем, мамка му! Говорим за повече от 10 игри, в които тези простотии не са оправени. Пасивността на играчите след изпълнение на център, абсурдните голове в края на мача. Те стават брутално скучни, мамка му.
Да, и във FIFA 21 ще ви се случва скриптовете да ви "забраняват" да вкарвате голове. Може да сте вкарали двеста попадения с нападателите ви, излизайки сами срещу вратаря, но в определени моменти просто нищо не влиза. Няколко пъти поред. Определено тези "моменти" идват тогава, когато играта реши, че трябва да лапнете пишката, тоест да загубите. И на вашия опонент всеки удар е гол.
За пореден път числата нямат никакво шибано значение. Всички стойности, които виждате на вашите футболисти - скорост, сила, ловкост, точност на пасове и шутове - те са условни. Един път са по 50/99, друг път - 99/99. Както ѝ щукне на играта. В един мач нападателите ми се движат като комбайни. В другия си завъртат дупарата по-бързо от депутат, когато е надушал далавера.
Както обикновено обаче, макар и статистиките да се въртят, най-ефективната стратегия в играта си остава pace whoring-а. Демек да напълните отбора с играчи с по 90 скорост, добър дрибъл и ловкост. Стойност на подаванията? Точност на шута? Това са по-скоро подробности. Важното е да надбягате противника, да стигнете до малкото наказателно, пък оттам откъдето и да ритнете, все ще е гол.
Забавно е как в реалния спорт техниката и футболната интелигентност могат да компенсират липса на физически качества у дадени футболисти, имаме и легенди като Пирло, които нито са бързи, нито силни, нито отскокливи, нито експлозивни. Същевременно във FIFA 21 доминират всякакви житни бегачи, които по принцип търкат скамейките, защото в реалния футбол скоростта не вкарва голове. То и в нашата Тото А група имахме разни бързаци, дето не знаеха откъде се рита топката - и какво? Нищо не направиха.
Ако премина на Ultimate Team фронта пък едва ли има нужда да казвам, естествено, че още с премиерата на FIFA 21 за PC (която беше на първи октомври с EA Play Pro) вече имаше куп хора, които бяха налели четири и петцифрени суми в играта. Да, точно така. Не се ебавам и не преувеличавам. Часове след излизането на FIFA 21 имаше състави, пълни с Месита, Роналдовци от всякакви разфасовки - дебели, зъбати, кристианки. Легенди всякакви също. При наличните тестета за отваряне в момента и при плачевните коефициенти, човек трябва да отвори хиляди такива... шибани хиляди, за да се паднат подобни играчи.
Аз, преди да напиша това ревю по традиция си разпродадох отбора. Успях да изкарам някъде около 70 хилки злато. Купих си десетина тестета с тях, после продадох по-скъпичките нещица от тях. Реално успях да завъртя ролетката около 20 и няколко пъти като за изпроводяк. Преди това пък отворих още към 10-15 тестета - едни бонуси за това, че съм редовен клиент на FIFA, други - екстри от ултимативното издание на заглавието (което получавате в EA Play Pro). От всичко това не получих нито един футболист с рейтинг над 83, нито една звезда във футбола. Тук не говорим за легендите тип Пеле, Марадона, Еузебио, Кантона или ако щете нашият Стоичков. Говоря изобщо да ми се падне някакъв сравнително читав обикновен златен футболист. От 30-35 тестета - нищо. А само за информация - 10 тестета идват на към 25-26 лева, тоест ако трябваше да вкарвам пари трябваше да дам едно 75-80+ лева, за да остана с една кола патка в ръка.
Това го пиша просто като лирическо отклонение, за да разберете колко криминални всъщност са микроплащанията в заглавието. И колко безобразно ниски са коефициентите. Пък който иска да върти колелото на късмета.
Макар че в този ред на мисли разбирам EA и тяхната бизнес идея. Разбирам защо геймплеят е пълно говно, изцяло подчиненио на скриптовете. Разбирам защо статистиките на футболистите не означават нищо. Цялата игра е така балансирана, че огромен брой футболисти имат над 80 шут. Над 80 защита. Топ звездите имат 90 или малко над 90. Задавал съм този въпрос много пъти - каква е разликата между нападател с 90 finishing и 80? Това е само 10% повече. Какво означава това в реалния футбол? Че една звезда ще вкара 9/10 ситуации едно на едно с вратаря, а друг по-посредствен футболист - 8/10? Е, това не е огромна разлика. 80% ефективност срещу 90% ефективност. Именно и заради това мега звездите трябва да имат нещо повече. Което да те накара да ги купиш. Нещо, което не е регламентирано официално от EA.
Но изобщо ако изоставя цялата тема за числата, то цялостния геймплей бих окачествил като тики-така на Барселона и Испания в нападение и Моуриньо в защита. Дефанзивната линия почти винаги е дълбока и включва много футболисти, понеже ако е висока цялата игра се превръща в пародия - някой бърз нападател винаги намира пространство да се изстреля и да остане само срещу вратаря. А пък защитниците хем не са особено интелигентни, повечето от тях, хем трябва да прецените влизанията в краката на атакуващ игращ до последната милисекунда, иначе изпускате, те ви минават и излизат сами срещу вратаря.
Обичайни лайна като това да имате линия от четирима защитници и един атакуващ противник и това AI-то, вместо да се опитва да затвори опонента, тръгва настрани и му освобождава още място, също са налични. Така ако бъде преминат управлявания от вас играч - противникът се оказва сам срещу вратаря. Въпреки че в истинския футбол ако има един самотен нападател и трима защитници, те му скочат едновременно и ще му отнемат топката, пък ако ще да е Меси и Кр. Роналдо.
Самите атаки пак се развиват предимно с бързи, автоматични пинг-понг пасове. Дори и играчи с по 70 пас комфортно дават прекрасни топки по фланга, където поредният бързак може да покрие половината терен за нула време. Естествено във FIFA тези нещастни пасове почти винаги минават - не се иска никакво умение за тях. Дори и да имате някой бек до противниковото крило - той почти никога не успява да спре тази топка.
Оттам нататък, след няколко пинг-понг паса, с които се достига до границата на наказателното поле, където стои линия от четирима защитници (или повече), нещата са винаги еднакви. Атакуващият играч се опитва с някакви трикчета да влезе вътре и да залъже защитника да натисне някое от влизанията, което или да позволи футболистът да бъде преминат, или да донесе дузпа. Понеже куп играчи държат топката, залепена за крака си като с лепило. Месита наляво и надясно.
Защитаващият се играч обаче е наясно с това и стои със задържан jockey и се опитва да пресече линията на подаването. Така повечето финтчета не са чак толкова полезни (те са най-ефективни когато някой пробива на скорост, точно както и в реалния живот, всъщност). И тогава идва черешката на тортата - просто се пуска пас през краката на играч!
Понякога той минава, понякога не. В първия случай се случват тотално нефутболни голове, през които стена от футболисти, от която Моуриньо би се разплакал с умиление, бива пробита по най-елементарния начин. По дяволите, малко мачове ли гледахме с участието на тики-така Барселона, когато куп отбори научиха как да ги контрират? С една стена защитници пред наказателното? Е, дори и по-посредствени отбори от Испания успяваха да спечелят така. А дори Шави, Иниеста и Фабрегас не съумяваха да дадат перфектния пас, не и във всеки мач. Понеже в реалния живот топката не минава през краката на футболистите. Мамка му, дори и в квартала пак като сложиш няколко човека в една линия и пак ще имаш стабилна защита. Колкото и патрави да са те в краката, все ще избият топката.
Но топката във FIFA 21 минава. По-често през краката на защитниците, които не са в топ 100. По-рядко през звездите на футбола. Направих си труда да погледам и малко про гейминг - играе се точно по този начин (но във FIFA 20). Трикчета, трикчета и накрая опит да се пусне пас през куп от играчи, пък каквото стане. Нищо общо с реалния спорт. Някакво пълно порно.
Самата игра отново пък е подчинена на атаката, а защитата не става за нищо. Освен ако не направите хипер мега супер перфектното идеално влизане, вашият защитник изхвърча напред и към половин секунда и повече стои зашеметен, сякаш играете Captain Tsubasa. Докато нападателят го подминава спокойно. Дефанзивните движения са с малък обхват, много често се случват с някакъв лек input lag (дори и да играете с футболисти с много защита, при която шпагати и влизания за топката трябва да се случват моментално), а като за капак винаги има огромен шанс за всякакви карамболи (например влизате с шпагат, противник ви прескача, а топката бива леко подбутната настрани, с което атакуващият играч пак си я поема и продължава спокойно напред).
В резултат на всичко това го няма усещането от по-стари игри в серията, в които защита имаше, че успяваш да контрираш противник. По-скоро виждаш се въртиш като улав със задържан jockey и се надяваш на магия да пресечеш някой пас или защитникът да благоволи да посегне за топката, когато е долепен на 5 милиметра до противник.
Всичко това превръща геймплея в една огромна скука. Едни и същи атаки. Една и съща защита. Едни и същи голове.
Може би 90% от попаденията, които видях във FIFA 21, а може и близо 100% от тях, бяха неща, които съм преживявал хиляди пъти вече. Пасчето успоредно вътре в малкото наказателно, при което вратарят стои като закован за голлинията, вместо да направи една шибана крачка напред и да легне, пресичайки го. При което футболист излиза на празна врата и вкарва. Или пък реализирането на гол 1 на 1, което се прави с леко натискане на техничния шут. Сигурен съм, че вече съм видял всички възможни вариации, по които топката може да влезе така. Хиляди, хиляди пъти.
FIFA 21 има нужда от рестарт. И дано този рестарт дойде от PES 2022. Който се обещава да е наистина next-gen. Дано отрочето на Konami да издуха извращението на EA. Защото е време за това. Време е Konami да вземе малко повече парици и да инвестира здраво в PES. За да могат феновете на футбола да получат реално заглавие, посветено на спорта. А не pay-to-win скриптираната аркада, която е FIFA в последно време. Но ако се замисля - никога EA не са можели да правят футболни игри. Какво може да очаква човек от канадци? Винаги, винаги PES е бил във водещата роля. Дори и настоящият енджин на FIFA е директна, абсолютна и безцеремонна кражба от PES-овете през 2000-ните години. Да, добре ги окрадоха. Дотолкова, доколкото първите няколко игри бяха прекрасни. И съм писал супер положителни ревюта за тях в сайта. Но когато EA трябваше сами да развиват серията, те се осраха за преден път. Деградираха я. Скриптираха я на ужас. Превърнаха я в онова, което беше FIFA през 2000-ните години. Само който е играл знае за какъв буламач иде реч. При който натискаш шута отнякъде на терена и ако скриптовете са с теб - гол. Ако не са с теб - 10 пъти сам срещу вратаря и гол няма. Същото и днес.
Да, човек може да каже, че не всичко е Ultimate Team. Само дето ако искаш да играеш в мулти трябва да чакаш безкрай време за нещо различно от FUT, понеже там хора няма. Освен това пак има скриптове и в тези режими. Просто защото те са навсякъде в играта.
Наличен е и сингъл. Дори и в рамките на Ultimate Team. В интерес на истината той е общо взето окей, на фона на цялата друга помия във FIFA 21. AI-то на компютъра като цяло е прилично, мачовете с него стават що-годе интересни. За разлика от предишни издания, в които AI-то беше яко тики-така, сега е малко по-директно и мачовете стават приятни.
Моята критика към компютъра е една (и тя е обичайната ми) - прекалено е очевидно, когато изведнъж вдигне темпото и реши да ни вкара 1-2 гола или пък го свали, позволявайки ни да отбележим. Аз предпочитам трудността да не се променя по време на мач. Да е еднаква. Ако размажем компютъра - хубаво. Ако той ни размаже - пак хубаво. Значи или трябва да се подобрим, или да намалим трудността. Но и в сингъла FIFA 21 прави същото, което и в мултито. Прекалено много контролира развоя на мачовете според някой активирал се скрипт. На мен това не ми носи особено удоволствие. Да, може би само заради принципа. Може би защото адски много ме дразнят всички скриптирани лайна.
А, да, преди финалния ми абзац се сетих, че има една голяма новост във FIFA 21. Почти щях да я изпусна. Възможността да задаваме ръчно посока, в която футболистите ни да се опитат да се освободят по време на атака. Това се случва с бързо натискане на L1 и задаване на посока (като играта избира онзи играч, който по принцип ще тръгне да тича с нормално натискане на L1). Тази новост не мисля, че добавя някаква особена дълбочина в играта. От една страна повечето хора играят с дълбоко изнесени назад защити, а от друга - ако се забавите прекалено дълго могат да ви отнемат топката. Не съм много сигурен колко често ще се ползва тази механика, поне от хората, които не са на ниво про геймър. Не мисля, че тя слага нещо ново на масата в серията. Също така атаката е последното нещо, което има нужда от още подобрения. Защитата във FIFA 21 е ужасяващо лоша, зле балансирана и неефективна. Докато тя не се подобри, тази игра няма как да я приема за нещо повече от детска аркада.
И така, финалните редове. Ако се чудите дали FIFA 21 е някаква повратна точка в серията, която да ви накара да се върнете към нея, ако сте я заебали - то отговорът е твърдо не. Ако пък миналото издание ви е допаднало, това също ще ви хареса, понеже то е почти изцяло същото. Специално ако говорим за геймплей. Хубаво, има разни козметични глупости в Ultimate Team като например сезонния прогрес или пък възможностите за персонализиране на стадиона. Но това са малки, ирелевантни детайли. Винаги е важен геймплеят.
А за него няма какво хубаво да се каже. Тотално аркаден, тотално отдалечен от реалния футбол. Е, стига децата да са щастливи и да крадат кредитните карти на родителите си, за да харчат в Ultimate Team - всичко е точно.
Още по темата
Излезеш ли срещу друг човек с офанзивна схема със защитници на центъра, с два паса те минават и излизат сами срещу вратаря. Трябва да играе човек някакво умряло мегазащитно 5-4-1 или 4-5-1, което не ми е на сърце. Така че офанзивно и голови шоута, нищо че повечето са в моята врата
Имам чувството, че някой нереализирал се спринтьор отговаря основно за баланса във FIFA серията и за него всичко в този свят е скорост. Напомня ми на един съсед, който беше спринтьор като играехме футбол едно време - рита топката в другия край на терена и я догонва с нечовешки спринт, после тръгва да я рита към вратата и се получава някакъв шут като на момиченце и аут. Ама по логиката на FIFA щом си бърз, значи си Кр. Роналдо и си добър във всичко.
Нямам какво да кажа,всичко което съм си мислел за фифа сериите е написано от псето. Няма какво да се добави. Чакаме пес 22 ,ако сме живи и здрави.
За мен FIFA 16 в началото беше последната FIFA, която беше близо до смислен и реалистичен геймплей. Без автоматичните пинг-понг пасове, с добра защита защита, игра, в която човек внимателно трябваше да си построява атаките. После пропищяха и я върнаха в миналото серията. А оттам нататък всяка година се чудят как да я направят още по-аркадна и автоматична. То някои от приликите с Captain Tsubasa са просто стряскащи...
Смятай
Но останалите 95% от зрелите геймъри според мен е по-добре да не си дават парите в тази престъпна схема.
За лапешорите е ясно, че действат емоционално.
Макар че миналата FIFA и тази ми изглеждат почти 100% еднакви, което не е добре.
Иначе да, винаги го има въпросът - "Ама не може ли всичко това да се добави с пач" и отговорът е - да, разбира се, че може, само дето EA не иска по обясними причини. Хем продават микроплащания, хем и играта на пълна цена (е, за PC ти е 30 лева, тоест съвсем окей).
Иначе има нещо странно при спортните игри. Просто е навик, предполагам. И за мен също. 20, 25 години от живота ти - знаеш, че есента идва нова FIFA и нов PES. Това е като идването на рождения ти ден, Коледа или Великден, някакъв факт от живота, за който не се замисляш. Както казваш - "Ей, рожденият ми ден ли дойде вече", същото казваш и за FIFA и PES - "Време за футболните игри ли дойде вече". И всяка година се надяваш да има смислени подобрения, понякога има, понякога няма, понякога играта си е същата... не знам, явно си е някаква сачма, която си бие само спортните фенове.
@Lethian, никога не съм разбирал как не си играл PES, най-малкото през 2000-ните години, когато FIFA беше в дъното, а PES-а просто мачкаше по всички фронтове. Ся в последното десетилетие FIFA-та дръпна здраво, разбираемо е, PES-ът в последните издания далеч повече залага на реализъм и прехода от аркадата на FIFA е труден. Ама все пак.
(Аз, дори и да съм хейтел PES и възхвалявал FIFA, си оставам PES фен дълбоко в сърцето и това не може да се промени, още помня 1996/1997, когато от FIFA преминах на International Superstar Soccer Pro Deluxe... просто не можех да повярвам на очите си, не можех да повярвам, че същата конзола може да ми предложи подобно нещо. В дядото на PES-а и българския национален, Стоичков рита с левия крак, Лечков автентичен с оплешивялото си теме, Балъков, останалите... ся с менте имена, ама все тая... същевременно във FIFA всички човечета малки, еднакви, един и същи скин, еднообразни голове, омръзваше за нула време. Ама това е, първата любов ръжда не хваща.)
Но си прав за червените картони. Аз в един мач се изнервих и влязох брутално отзад на едни и вече очаквах червен картон (то си беше за червен и в реалността), но съдията ми даде само жълт. От друга страна на няколко пъти като се откъсвах сам срещу вратаря пак така ме подкосиха и мен, ама съдията пак каза - жълт.
П.С. Между другото свободните удари във FIFA 21 са наполовина дузпи, от границата на наказателното вкарах почти всички, които изпълних. При един уцелих гредата, а при още един топката влизаше, но противникът ми използваше един класически трик - сложи един защитник в ъгъла, където бих, и онзи скочи и изби топката. Не съм сигурен дали не са малко имба, но пък по-добре, отколкото някой да даде къс пас до играча на дузпата, който никой мой играч не благоволява да пресече, и той да вкара оттам.