Точна дата липсва, но вероятно скоро ще бъде доуточнена. По план заглавието чакахме на 3 септември. Последно, де. Понеже първоначално Phoenix Point трябваше да се появи още миналата година.
Причината за отлагането е обичайната - нужда от още повече време за довършването на играта. Джулиън Голъп, шефът на разработчиците Snapshot Games, посочва, че стандартите на студиото са изключително високи и това е довело до забавянето.
Възможно е отлагането да има и тактически привкус. Септември определено не е най-добрият момент за премиера на по-малка като калибър игра. При очакването на тежката артилерия мнозина осмислят внимателно какво да си купят. Така Phoenix Point потенциално може да бъде пропуснат.
Но има и друг момент - след сделката за временна Epic Games Store ексклузивност в Snapshot влязоха повече пари. С които може да се вдигне качеството на заглавието.
Самата игра, освен за PC, където ще е временен Epic Games Store ексклузив, ще се появи и за Xbox One.
Още по темата
Ама - бизнесът си е бизнес, играта си е игра. Ако е стабилно изпълнена мога да преглътна дори Epic Games Store.
Направиха Кикстартер, обещатаха стийм ключове(всъщност обещаха, че ще получиш ключ за платформа по свой избор, което включва и Стийм). След това отидоха да цицат пара от Епик и казаха на хората, дето ги подкрепиха - майната ви, ще играете където ние ви кажем, или вие дето първи ни подкрепихте, ще играете година след всички други.
Ако не беше подкрепата в Кикстартер, играта изобщо нямаше да стигне до етап, че да се продадат на Епик. И те наистина се продадоха, щото сами са потърсили Епик.
Е как да ги уважава човек след като те не те уважават? Ясно си казаха, за нас са важни парите, дреме ни за вас. Защо тогава трябва да ни дреме на нас за тях и за играта им? Ще играя друго.
Аз само ще коментирам нещо, което ми се струва важно. Комерсиална ера, казваш? Така е, прав си. Но какво имаш предвид, като казваш комерсиална ера? Ако имаш предвид, че взаимоотношенията между субектите на пазара са поставени в условия на взаимен интерес (финансов) с цел облагодетелстване на двете страни (печалба за едните и съответен продукт за другатите), с това съм съгласен. Това е единственият работещ модел, всъщност. Това е една от причините гнилият капитализъм да просъществува, а светият комунизъм да замре.
Но ако имаш предвид, че при комерсиалните взаимоотношения всичко е оправдано, стига да носи печалба на едната страна, т.е. целта оправдава средствата - не мога да е съглася. Аз може и да разбирам мотивите на Snapshot Games, но това не значи, че се съгласявам с тях или ги оправдавам.
И още нещо. Казах, че това тяхно действие придобива още по-лош привкус, когато се разглежда в перспектива.
Спомняте ли си едно време, когато излизаха демота на предстоящи игри? Спомняте ли си времето, когато можехте да играете сингълплеър игрите без задължителна онлайн връзка, можехте да си ги модвате и чийтвате, не трябваше да пускате нечий лончър, получавахте пълното съдържание на играта Day One и нямахте микро и макритранзакции.
Сега, ако ви питам как се отзовахме до това положение, в което е днешният гейминг, няма да можете да ми отговорите, защото то не стана за ден. Стана с първоначални компромиси, с леки стъпки и без никаква съпротива, защото... ми, комерсиална ера.
Има едно такова правило, че за да наложиш нещо немислимо, първо трябва да ги направиш като изключение, после допустимо, после го правиш норма и накрая го правиш задължително.
Не трябва да си светец или моралист (тези обвинения винаги а ми били забавни), трябва просто имаш глава на раменете и принципи, по които да се водиш. Правилни принципи, имам предвид, такива, в които е неприемливо да се оправдават действията заради целта.
Мисля, че тези примери са достатъчни, плюс това като имаш принципи и морал, гледаш да ги показваш сред близките ти хора, а не да съдиш малко студио, което е взело едни пари, за да си подобри продукта. Последно и свършвам, че се напрегнах - няма да играете Метро Exodus, защото студиото реши да ебе майката на феновете си в Стийм и я прехвърли в Епик стора в последния момент? А, вие вече сте я играли.
Само не разбирам защо така настояваш да извъртиш ситуацията, че едно малко студио се е решило на смела стъпка да вземе допълнителни пари, за да направи своята игра по-добра. Това е изнасилване на фактите. Фактите са, че едно студио пуска концепция за игра в обществена платформа и търси финансова подкрепа на феновете срещу конкретни обещания - време на издаване, определени характеристики на играта, конкретни начини на дистрибуция и т.н.- тоест, съвсем специфични параметри, на базата на които някои хора решават да подкрепят проекта. И с това изпълняват своята част от това взаимоотношение. Това са фактите.
Когато не се придържаш към своята част от тази уговорка, а съзнателно взимаш решение, което противоречи на обещанията, на база на които си получил подкрепа, не се превръща в герой, който иска да си подобри играта, ставаш лицемер, който плюе на доверието на хората, които са те подкрепили. Толкова е просто, итс джъст комон сенз.
И ако геймърите с лека ръка приемат всяко едно такова увъртане, значи наистина си заслужават и микро транзакциите, и вечните ърли аксез, и недоклатените рилийзи, и претоплените манджи, и прескъпите ДЛЦ, отрязани от основното съдържание и... всичко, за което се сетиш, което е болест на днешната индустрия.
Това е просто моята гледна точка, може да не е много популярна, но се е моя.
Не, не съм играл Метро, но това е отделен въпрос. Аз говоря конкретно за Phoenix Point и начинът, по който се развиха нещата, не говоря по принцип, когато някой реши да избере конкретна платформа за дистрибуция. Това си е бизнес решение и студиото си носи позитивите и негативите от това решение.
*едит - с @nighwarrior сме писали по едно и също време.
Не обичам ексклузиви и не обичам какво правят с индустрията.
В случая проблемът е, че хората са дали пари, за да съществува играта и са им обещани конкретни неща, точно те биват преебани. Играта пак казвам, нямаше да стигне до епик, без парите от бакърите.
Прост пример ще дам и аз - твой приятел ти иска пари на заем примерно за месец и ти му даваш. След това той удри от лотарията значителна сума и ти казва, ами ок, аз ще ти върна парите, ама или ще ти върна по-малко или ще чакаш година.
Не знам щях ли да играя Метро, ако не си бях получил доставката в Стийм(бях от тия с преордър, който уважиха, заради късната смяна към епик стора). Но това в случая е подобно, те са я бакнали(един вид преордърнали) и им е обещан ключ в Стийм(или гог по избор), сега им дърпат чергата изпод краката, щото са решили да гушнат едни кинти. При Метро уважиха вече съществуващите преордъри в Стийм, щото Епик отиде при онези и им предложи пари, а тези не могат да направят тая хватка, щото сами се продадоха, Епик не са ги търсили.
Не съм играл Ashen, игра дето ми висеше в списъка с желания тъй да се каже, щото я направиха EGS ексклузив.
The Outer Worlds e игра с подобна схема. И нея бях отписал, един от потребителите тук обаче ме подсети, че ще я има и в Windows Stor-a, та може и все пак да я играя.
При игри, които са обявени още отдалеч като EGS ексклузиви, съм сравнително ок(Borderlands 3, The Outer Worlds и т.н). Смисъл не ми харесва, но те имат право да си избират стора. В такива моменти съдя стора, щото както казах не харесвам механизма с ексклузивноста.
Проблем са ми тези, които са обещали, че излизат на всички сторове(феникса конкретно се обещаваше със стийм или гог ключове, преди да се продадат), а след това гушват едни пари, в случая сами са си ги търсили и променят нещата. Ако бях взел физическо копие за Метро, както мислех, което се активира в EGS, вероятно по същата причина щях да го откажа(но не мога да кажа със сигурност, тук просто гадая какво бих бил взел като решение).
P.s. Лично аз харесвам каквото виждам за Phoenix point като идея и ме кефи. Но заради това с Epic мисля да я пропусна и в Steam, и в Zamunda...
Общественото набиране на средства от по-големите студия се ползва като proof of concept - "Ето, вижте, хората харесват идеята за играта ни, тука 50 000 дадоха пари за нея, значи вероятно още 100 000 ще дадат по 60 долара". И хоп, идват инвеститори и разпространители. Това е идеята на Kickstarter. Тоест, беше, преди да стане периферна платформа. Имаше много малко компании, сещам се точно за една, които бяха коректни. Които казаха - "Пичове, парите, които ви искаме няма да стигнат, ние имаме външен инвеститор, искаме да му докажем, че пазар за играта ни има". И това бяха Warhorse (Kingdom Come: Deliverance). Много други Kickstarter игри по един или друг начин се сдобиха с инвеститори.
Това, само по себе си, е кофти ход от морална гледна точка. Но от друга страна - пак от морална гледна точка ми се струва неоправдано да съдиш прекалено строго човек, комуто си дал пари, въпреки че е трябвало да изглежда очевидно, че с тези пари няма да си оправи живота. Примерно ти ако хвърлих 1 лев на клошар, който ти казва, че ще си купи хляб с тях, но реално си вземе спирт и се накърка - ще тръгнеш ли да го хокаш? Не, защото някак подсъзнателно, а и вероятно съвсем съзнателно, си знаел, че той ще си вземе точно спирт, не хляб. Същото важи и за Kickstarter, само че в малко по-различен контекст. Когато ти дадеш 15 долара за проект, който изисква нереалистично малко пари за това, което предлага - ти трябва да знаеш, че или този проект като цяло няма да бъде реализиран никога, или ще бъде лапнат от някой разпространител тип Deep Silver, EA, Bandai Namco и тъй нататък. Не можеш да кажеш - "Вие ме измамихте", след като практически си дал координатите си на нигерийски принц, обещал ти милион долара по имейл. В Kickstarter/Fig ти завърташ някаква сума на ролетката, даваш кинти за проект, който се надяваш НЯКАК да бъде реализиран. Ти не си реален инвеститор. Ти не си дал 5 милиона долара и не си сключил метален договор с някого. Ти просто си превел някакви кинти на някого си, който ти е хвърлил някакво си обещание. Което никой няма задължение да ти изплати, ако дадена фирма фалира.
Тъй че... сложна тема. И не съм особено сигурен на чия страна съм. От една страна имаме измама от немалко разпространители, но от друга - когато лековерно приемеш измамата ти все пак имаш вина. А да не говорим, че случая на Phoenix Point дори парите не потъват и играта пак ще излезе скоро, просто не в магазина, от който някои хора я искат. Де да знам...
И да кикстартер/фиг/каквото там се ползва, наистина си е proof of concept, и се ползва за търсене на инвеститори. Това обаче не променя факта, че ако хора не бяха подкрепили играта по начало, нямаше изобщо да я погледнат други инвеститори.
Играта не просто ще излезе в магазин, който някои хора не искат, а ще излезе година по-късно в магазините, в които беше обещана.
Проблемът тук е, че тези малки, постепенни, мъгляви морално(може би) стъпки, водят до промяна. Както се написа по-горе: първо изключение, после допустимо, норма.
@LethianDream, поне аз не съм споменавал моралът ти. Не съм съдил и теб, ако така е излязло - сори. Просто не съм съгласен с мнението по-горе. Не смятам, че кофти практики трябва да се нормализират. Разбирам защо студиото е решило да се продаде, това не пречи да не ми харесва. На фона на това, че без друго бях на кантар за играта, тяхното поведение ми помогна да взема решение.
Иначе не, не си виновен ти за ДЛС и луутбоксовете, всички сме. Всеки от нас купил ДЛС или айтем пък било то и козметичен. Всички дето като видим как месец след положителните ревюта на последния CoD вкарат микротранзакции и си кажем "това не ме засяга". Просто не харесвам ексклузиви(разделят играчи, не са изобщо консюмър френдли и т.н.), яд ме е, че те си проправят все повече път на платформата, която предпочитам, която свързвам със свобода на избор.
Да не говорим, че в момента, в който друснеш пари за ексклузив в моята глава това се чете като "не мога да ти предложа нищо по-добро или конкурентно на другото, затова ще направя невъзможно да играеш това, което искаш другаде, та да си принуден да ме "избереш" - къв съм готин, а?".
Малцина си купуват игри в Epic Games Store? Хубаво, но какъв бюджет са заложили Epic? Ако примерно са решили да наливат пари 2 години в Epic Games Store, това значи, че 2 години имаме ексклузиви без право на обжалване. Независимо как гласуваме с портфейла си. Да, ясно е, че ако не са на печалба тогава ще се откажат. Ама може и три години да са заложили. И тогава какво?
Ние, геймърите, като единици, всъщност и хората, като единици, без синхрон, сме едно нищо. Преломни моменти идват в гейминга, игри и компании загиват, но това се случва, когато по някаква причина малцина в един и същи момент се разгневят и откажат да купуват нещо. Не като резултат от някаква целенасочена кампания или нещо такова. В този ред на мисли каквото ще има да става с Epic ще стане. Но аз например няма да правя нещо извънредно, за да стане нещо конкретно, защото знам, че има фактори, които не зависят грам и от мен (и дори от останалите геймъри). И нямам желание да се лишавам от потенциално читави игри.
П.С. Ако говорим за микроплащания - и там не зависи толкова от обикновените хора. При парите, които прави Ultimate Team например колко хора трябва да се откажат от FIFA, за да заболи? 10%? Хах! 20%? 30%? Може би 30% ще е що-годе кофти. Ама пак няма нищо да се промени. Тогава колко 50%? 60%? Вероятно тогава ще започне да боли. Ама не мисля, че това ще стане скоро. Та ти и да гласуваш с некупуване на нещо, в крайна сметка 5-10%, които наливат хиляди и десетки хиляди в долари могат да компенсират за много, много хора.
Да, сигурно ако не пипна UT във Фифа(както впрочем правя) на ЕА няма да им дреме. Просто защото нещата от споменатото по-горе, вече са стигнали на режим "норма". Това се очаква в играта.
Просто цялата история ми е гнусна и като виждам хора с коментари - това е дребнаво или какво толкова е станало, и реагирам, понеже стратегията им явно работи. Просто виждаш как от малкото, се променя мисленето. Едно време да ти продават играта на парче с длс, беше едва ли не скандално, сега... чакаш да видиш какви ще са длс-тата. Вярно, не можеш да сложиш всичко под един знаменател - примерно в МЕ3 контента който вече е в играта, но е заключен като длс(даже не се сваляше нищо, просто ти го отключваше) и да речем Blood and Wine в W3, където очевидно е работено и то прилично, след релийза на играта.
Пак казвам, приемам ексклузиви, когато са на вътрешно студио. Или когато са обявени по начало, но е криво когато накрая ми кажат "А, епик брои едни пари, та си дадохме г*за, а ти го духай". Виждаш ли какво стана, дори аз при някакви условия приемам ексклузиви... нормализирането на гадости е нещо страшно.